Григор Здравков: Дидо Дънката печели по 10 млн. месечно от контрабанда!

Григор Здравков: Дидо Дънката печели по 10 млн. месечно от контрабанда!

Легия "Антимафия" е създадена през 2007 г. и се занимава с антикорупционните практики по висшите етажи на властта. Григор Здравков е неин шеф. Той неведнъж е разкривал корупционни схеми в системата, както и задкулисните действия на управляващите през годините независимо от тяхната партийна принадлежност.
Ексклузивно за “ШОУ” Здравков разкрива кой е митичният Дидо Дънката, който стана главен герой в доста предизборни сюжети напоследък.



- Господин Здравков, кой е митичният Дидо Дънката?
- Името му изплува почти покрай всеки скандал за контрабанда в митниците. Поне през последните години. Името му е особено популярно край морето и във Варна за него се говори полуофициално. Даже го наричат “шефът на варненската митница”. 

Слуховете във Варна го описват като най-влиятелния и богат човек в морската столица. Официално Дънката не се появява на публични места, нито дава интервюта в медиите. Той е като НЛО край морето - много хора говорят за него, но малцина са го виждали. По простата причина, че бизнесменът страни от публичност, никога не е влизал в полицейските сводки и името му не е замесвано официално от никоя институция в икономически или други конфликти и скандали. Под условие за анонимност във форуми и сайтове свързват името му с контрол върху митнически канали за цигари. В публичния живот край морето обаче го броят за строителен ас. Около името му витаят предимно догадки и слухове, но конкретните факти, поне официално, са малко.

- Кога се заговори за него?
- Името на Дънката изплува покрай трагедията с българския кораб "Елена" през декември 2003 г. Тогава полудял моряк уби с железен лост двамата механици и рани тежко капитана на кораба, който пътуваше по документи за грузинското пристанище Поти, натоварен с десет 430-футови контейнера със скъпи английски цигари и стомана за украинския порт Феодосия. Корабът аварира в морето, след което последва 

фаталният инцидент с моряците

Корабът бе върнат, но в суматохата изчезнаха 2 контейнера цигари. 

По-късно източници от порт Варна съобщиха на медиите, че в мистерията около "Елена" става дума за класически контрабанден канал за цигари за Великобритания, организиран от Дънката. 

Схемата, която работи и до момента във Варна, е следната: Цигарите от скъпите марки "Регал", "Суверен", "Бенсън едн Хеджес", "Питър Стивънсън" и "Дотчестър" се докарват на пристанището с кораби. По документи те са транзитен внос и пътуват за Поти, Грузия. В открито море корабът, който ги кара, ги претоварва на друг, който или ги връща нелегално у нас, или те заминават директно за Великобритания. Печалбите от контрабанда на цигари за Острова са милиони долари, защото кутия скъпи папироси струва над 5 паунда. В пресата тогава името на Дънката бе обявено като: "крупен контрабандист от последните 7-8 години. Работил за босовете Константин Димитров-Самоковеца и Методи Методиев-Мето Илиянски. Дори бил равен с тях и продавал цигари на Иван Тодоров-Доктора".

Именно от бизнеса с нелегални цигари тръгва кариерата на Дидо Дънката - страшилището на Варна. 

- Преди тези “удари” с какво се занимава Дънката?
- Според спецполицаи кариерата на бившия моряк тръгва нагоре в края на 90-те години на миналия век. Преди това той е дребен контрабандист, който се прехранва с нелегален внос на цигари от Румъния през ГКПП-Дуранкулак. Стоката се превозвала в микробуси от куфарни търговци. 

Дънката "поема" нагоре в контрабандата, след като Самоковеца взема цялата власт в “бизнеса" и образува монопол по границите, сочат данните на нашите спецслужби. От бусовете с картони цигари Дънката преминава към схемата, описана с кораба "Елена". С тази разлика, че вместо метали контейнерите с цигари се крият в строителни материали. Той дори имал официален лиценз на внос на цигари от една марка в България. Бил и в добри отношения с представителите на световно известен тютюнев концерн.

От края на 90-те години на миналия век покрай контрабандните канали Дънката поддържа отлични отношения със спедитори и митнически началници, сред които е и тогавашният шеф на Варненската митница. 

След разстрела на Константин Димитров-Самоковеца на 6 декември 2005 г. в Амстердам монополът му по границите се разпада и отделни негови подчинени 

започват да разпределят останките от империята му

Варна остава за Дидо Дънката. И той става един от основните "монополисти" в контрабандата на цигари през границата.

"Няма случай през последните 15 години, при който да са арестувани и осъдени организатори на контрабанда с тютюневи изделия. За да функционира нормално контрабандната дейност, с нейното прикриване се ангажират държавни контролни институции - митница, полиция, секретни служби. Поради изключително печелившия й характер не е проблем да се отделят значителни суми за извършените услуги. Например за пропускането на един 40-футов контейнер всеки от смяната митнически служители получава по 5000 евро. При експедирането на стоката по суша много чести са случаите с ангажиране на охрана от действащи полицаи. Поддържането на преки връзки с контролиращи контрабандата офицери от службите осигурява "чадър" и непрекъснат приток на изпреварваща информация за намеренията на правоохранителните институции. В резултат се арестуват само преки изпълнители, а заловената стока само се конфискува". Това се казва в доклад на Центъра за изследване на демокрацията на тема "Транспорт, контрабанда и организирана престъпност" от октомври 2004 г. 

В същия доклад в раздела "Контрабанда на цигари" се твърди: "Контрабандата е съсредоточена предимно на пристанищата Варна и Бургас. Внесената стока е предимно 40-футови контейнери. Камуфлажите в повечето случаи са съобразени с теглото на тютюневите изделия. Например по документи контейнерите съдържат одеяла, спално бельо, обувки, осветителни тела, китайски порцелан, плюшени играчки и др. Има случаи, когато контейнерите с цигари се претоварват в други, а празните се експортират само по документи, т.е. извършва се фиктивен износ. Претоварването на стоката от един в друг контейнер и от едно в друго пристанище става нощем без присъствието на митнически и полицейски служители".

Става дума за 2004 г., когато Дънката още не е толкова популярен. Четири години по-късно 

той е негласният шеф на варненската митница 

и реално контролира целия внос на китайски, дубайски и всякакви други стоки, включително и цигари у нас. 

Вече през 2007 г., вече според наши източници от НСБОП, в Североизточна България монополът се държи от групата на Дидо Дънката. За него се твърди, че е бил сред приближените на Константин Димитров - Самоковеца и след неговата смърт наследява бизнеса в района заедно с луксозен хотел в центъра на Варна. 

- Какъв “бизнес” държи Дидо Дънката?
- Официално Дънката няма нито спедиторска, нито митническа, нито транспортна фирма. Но е реалният бос на цялата контрабандна мрежа в региона. През него и хората му минават всички видове стоки - от черна техника, през китайски стоки, меса, до лук и чесън.

Реално през хората на Дънката минават между 40 и 50 контейнера на ден. Според запознати печалбата му само от нелегалния и фиктивен внос е 100 хил. евро на седмица. И това всъщност е чистата печалба, без рушвети за митници и полиция. Месечно печалбите му варират между 7 и 10 млн. лв.

След приемането на България в ЕС контрабандните канали се преориентираха, като лъвският пай остана за митница Варна. 
Потокът от контейнери с дрехи, обувки и т. нар. стоки за един лев освен през Солун пристигат с кораби и на пристанище Варна. От началото на 2007 г. обаче каналът е изместен на север и контейнерите с китайско карго се стоварват на пристанището в Констанца. 

Там монополисти са Ирина Дебелата и Дидо Дънката

- Защо именно в Констанца? 
- Ако там вкараш над 18 хил. чифта обувки, те се обмитяват по 1 долар. Детските са още по-ниско - по 60 цента за чифт. Ако имаш регистрирана китайско-румънска фирма, цената на детските обувки пада на 50 цента за чифт, при положение че фирмата си поема разходите по транспорта. Стоката отново става европейска и пристига в “Илиянци” по същата схема като солунската - в Констанца се плаща мито, поема се от фирми на Ирина Дебелата или Дънката, регистрирани в Румъния, и се праща за София към китайски получател. Така румънската фирма си прибира ДДС, а българската посредничка не плаща данъка в България. От тази операция държавата е изгубила милиони левове от началото на годината. Същевременно печалбата на камион от китайската стока на контрабандистите се изчислява между 20 и 30 хил. лева. 

Дънката обаче не е забравил и старата си страст - цигарите. Според спецполицаи той контролира вноса на украинско и молдовско “Марлборо” с кораби през Варна. Цигарите са от лицензирани фабрики в бившите съветски републики и влизат у нас или като чиста контрабанда с контейнери, или като транзитен внос. Цигарите от Украйна и Молдова са с високо качество, но ако ги купите "под масата" от някой магазин, ще видите, че имат техен бандерол. Същото важи и за румънските цигари на известен тютюнев концерн, произвеждани за Западна Европа от фабриките му в северната ни съседка. Тях Дънката ги прекарва през Дуранкулак. 

Всички китайски меса, които са забранени за внос в ЕС, също минават през него. Те или се препакетират в български опаковки и заминават за ЕС, или чрез фиктивен износ отиват в нашите месопреработвателни предприятия.

Соченият за новия Доктор 

варненски бос работи основно с една-единствена спедиторската фирма. Ако си дребен вносител и искаш да закараш стока от Варна до “Илиянци” например, ще трябва да платиш "твърда" тарифа на фирмата от 1000 евро. Иначе губиш. 

Дънката се ползваше дълго време с покровителството на началник на висок пост в митниците с прозвището Цайса.

До момента, въпреки че името му се спряга често по медиите като крупен контрабандист, срещу Дънката няма полицейски разработки, той е с чисто съдебно минало, дори не е задържан. Напротив - той е почтен бизнесмен с добри политически контакти в морската столица.

Една случка от 2009 г. извади бизнеса на Дънката на светло и ни накара да се запознаем отблизо с него. Тя бе подпаленият бар „Неро” на бул. „Витоша” в столицата, принадлежащ на Ники Пилето. Барът изгоря една ранна сутрин, а хората, които живееха в близост до него, заявиха, че минути преди да избухне взривното устройство, са видели видимо млад мъж да поставя пакет пред входа. Пилето изглеждаше притеснен, но обеща да възстанови заведението в най-кратки срокове и то да заработи с пълна пара. Барът бе ремонтиран, но клиентелата замря и столичният хайлайф започна да го избягва. Човекът, когото веднага заподозряха службите за намеса в ресторантьорския бизнес на Пилето, бе именно Дидо Дънката. Стана ясно, че той е искал да изтощи Пилето, като измъква от него периодично черджето на контрабандата. Говори се също, че това имало ефект и „кралят на бутчетата” сериозно закъсал с парите. Според запознати с общия бизнес на Пилето и Дънката доскорошният партньор на Ники, който е бил посредник при преминаването на китайски контейнери, месо, цигари и хероин от Грузия през граничния пункт във Варна, категорично е решил да излезе от дълбоката провинция, макар и наричана морската столица, 

и да завземе нелегалната контрабанда в София

- Дънката се вихри не само в морската ни столица...
- Дидо има свои митничари на аерогара София, чрез които щастливо и безпрепятствено осъществява контрабандата си. Дидо прекарвал чрез „мулета” почти кристално чист кокаин от Нигерия, като по този начин правел дъмпинг на цената на посредствената дрога в столицата. Освен наркоканалите Дънката е сложил ръка и върху каналите за контрабанда на черна и бяла техника, както и е превзел „Меката” на контрабандата - митницата в Свиленград. 

Откъм службите, които трябва да се занимават със знаменити прякори като Дънката, обаче цари пълно мълчание. Но е факт, че за последните 10 години от бюджета на страната ни са източени над 3 милиарда лева само от контрабанда на цигари. Едните участници в голямото завличане на страната ни са бивши и настоящи митничари, помагачи на Дидо Дънката. Те са тези, които му осигуряват комфорт да прекарва стоките си безпрепятствено през границата, без да ги обмитява. Дънката е твърде важен, защото, според нашите източници, той се е превърнал в най-големия играч на контрабандата с дрога и стоки.

Преди време Дидо битуваше в сянката на бургаския наркобос Митьо Очите. Именно Очите бе този, който обираше всички негативи от контрабандата с дрога по Черноморието. Дънката се грижеше за Варненския регион като агент на тихия фронт. Неколкократно по-мъдър от Очите, той седеше в неговата сянка и му гледаше сеира. Митьо вилнееше с охранителите си из Южното Черноморие, пребиваше длъжниците си, разкарваше се с незаконно притежавано оръжие и на практика винаги се набиваше на очи на ченгетата. Докато Дънката тържествуваше в свои води и се точеше да обсеби територията на Очите.

 

Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА

 
Прибави коментар
   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави
 
 

WebDesignBG