Шефът на легия "Антимафия”: Пацо Шикера е новият “касиер” в митниците

Шефът на легия

Легия "Антимафия" е създадена през 2007 г. и се занимава с антикорупционните практики по висшите етажи на властта.
Григор Здравков е неин шеф и неведнъж е разкривал корупционни схеми в системата, както и задкулисните действия на управляващите през годините независимо от тяхната партийна принадлежност.



- В края на декември беше задържана цяла смяна митничари на ГКПП “Капитан Андреево” за получаване на подкупи. Как оценявате тази акция , голям удар в борбата с корупцията ли е, според вас, г-н Здравков?
- Уволнението на цяла смяна митничари е типично в стила на Ваньо Танов. Той ги назначава, обяснява, че това са младите хора и след като те се корумпират за 2-3 месеца, ги уволнява. Прокуратурата обяснява, че 90 на сто от арестуваните са стари митничари, но не е ясно защо пропуска да отбележи, че от младите митничари, които са на трасе, започва корупционната верига. Те са хората, които събират парите долу – от 5 до 350 евро, след което ги дават на началник смените, които са “отговорници”. Практика в митниците е накрая събирането на пари да се извършва от митничари с по-голям корупционен опит, защото те се ползват с доверието на началници от Митница “Свиленград” и Агенция “Митници”. Но няма как те да носят парите към съответни началници без участието на младите митничари да ги съберат.

- Но нали те вече се избират с конкурс, след като минат през специални тестове?
- “Тестовете за митничари” на Ваньо Танов не стават за нищо. Последният конкурс в Митница “Свиленград” беше преди 4 месеца. Наши източници твърдят, че над 90 процента от назначените тогава митничари, са дали суми между 5 000 и 10 000 евро, за да получат местата си. Естествено е, щом тези хора са платили такива суми, за да издържат конкурса, да започнат да събират пари.
Нашите източници твърдят, че новите митничари

искат 2 пъти повече на т. нар. куфарни търговци.

Преди изборите митничарите са искали от “куфарните търговци” по 50 лв. на кола, независимо дали возят контрабандна стока или не, сега искат по 100 лв. на кола, защото трябва да си “избиват” парите, с които са купили конкурсите си.

“Куфарните търговци” са жители на Свиленград и околността и излизат с личните си автомобили до безмитните магазини в Турция, пазаруват цигари и ги внасят в България. Това е същият канал от времето, когато Паскал се опита да спонсорира предизборната кампания за местните избори на реформаторите и Радан Кънев.

Акцията на “Капитан Андреево” е поредната акция за две години. Но аз питам какво се случва с ръководството на Митница “Свиленград” – бившето и настоящето? Ясно е, че без тяхното знание и мълчание или без тяхно участие, нищо не може да стане. Там арестуваха бившия шеф Тодор Караиванов с белязани пари, дни след като Ваньо Танов го награди за успешна работа, а след това назначи на негово място Юлиян Мирков без конкурс. По негово време има две акции с хванати митничари. Прокуратурата твърди, че тази организирана престъпна група от последната акция, е работила от март месец. Юлиян Мирков е бил шеф по това време, какво е правил той? Нали са го изпратили като външен човек от Митница “София” да се справи с корупцията на “Капитан Андреево”?! Явно, не се е справил. Сега като съкратят Митница “Свиленград”, би трябвало г-н Мирков да остане безработен, но той ще бъде върнат пак на шефска длъжност в Митница “Столична”. Какво трябва да означава всичко това? “Мишките”, които лови прокуратурата, са лошите, а хората, които трябва да отговарят за граничния пункт, са добри.

Да припомним, че името на Юлиян Мирков бе забъркано още в акцията на прокуратурата, в която бяха хванати камиони, които влязоха без документи в Митница “Капитан Андреево” и цигарите бяха обмитени като чаши на Митница “Калотина”. По това време г-н Мирков е отговарял оперативно за Митница “Калотина” като началник от Митница “Столична”. Но това не попречи на Ваньо Танов да го направи шеф на Митница “Свиленград”.

Министерство на финансите отчете преизпълнение на приходите, но забрави да каже, че през цялата година Агенция “Митници” е хванала 7 камиона с цигари.

А в България за година влизат между 700-800 камиона с цигари.

На прокуратурата е ясно, че от митницата се събират пари, но е странно защо никога не стига в разработките си в “Свиленград” и “Капитан Андреево” по - горе от началник на смяна. Няма как тези пари да остават само на местно ниво! Касиерите продължават да събират пари от името на политическите партии.

Прокуратурата винаги се захваща с малките бандити. От легия “Антимафия” питаме какво става с контрабандните канали за големите количества цигари с тирове и контрабандните канали за акцизни стоки през “Капитан Андреево”? Те продължават да вървят с пълна сила. Но парите не се дават на митничарите, които са на трасе, а се дават предварително за седмицата на началници от Митница “Свиленград”.

Системата е проядена от корупция. Управляващите вкараха промени в законите, според които хора на пенсионна възраст нямат право да заемат ръководни постове. След като бъде гласуван законът след Нова година, Ваньо Танов би трябвало да бъде пенсиониран с почести.

- Как ще коментирате намерението да бъде закрита емблематичната свиленградска митица?
- Каквото е положението на ГКПП “Капитан Андреево”, такова е положението на тема контрабанда и на ГКПП “Калотина”. Дори по-тежко е на двата ни големи порта Варна и Бургас. Това означава ли, че трябва да закрием и Митница “Бургас” и Митница “Варна”? Аргументите, които предоставя шефът на митниците Ваньо Танов, че така е в Турция – всички гранични пунктове с България са под шапката на една турска митница, са много смешни. След закриването на Митница “Свиленград”, ГКПП “Капитан Андреево” ще бъде под шапката на Митница “Бургас”, а Хасково, Кърджали и “Капитан Петко” ще бъдат под шапката на Митница “Пловдив”. Двата гранични пункта “Лесово” и “Капитан Андреево”, ще бъдат към Бургас, което за мен не е реформа, а окрупняване на контрабандните пари, които ще изтичат вече към един митнически шеф от ръководството на Бургас.

- Какви суми губи годишно България от контрабандата на цигари?
- От контрабанда на цигари според нашите данни България губи на година за около 8-10 млрд. къса, изразено в пари само от акциз това е 1 милиард и 200 - 1 милиард и 500 хил. лв. Към тази сума трябва да се прибави и ДДС-то. Стават 1 млрд. 800 хил. лв. на година!

Положителното е, че цигарите, които са хванати, не са български марки. Те обикновено се изнасят абсолютно легално от нашата държава, след това се препродават в офшорните зони и влизат нелегално.

Цялото публично пространство беше залято с рекламата против контрабандата, на която фигурираше и Агенция “Митници”. А през това време Агенция “Митници” си е затваряла очите за най-грубата контрабанда, която се нарича “бариера”, и то в особено големи размери само от една граница. По същия начин контрабандни цигари влизат и през Гърция и най - вече през морските ни граници.

Много са цигарите и от безмитни магазини и цигарите от Китай, които влизат през няколко основни пункта - “Капитан Андреево”, също така Лесово, Кулата и Митница “Бургас”. Друг възобновен канал е по река Дунав, с опорна точка Русе. Там влизат контрабандни цигари, произведени в Молдова и в Украйна, както китайски цигари. Обикновено цигарите са отдолу на шлеповете, като се затрупват с друга стока, примерно въглища.

Големи количества “Карелия” влизат през турския безмитен магазин в Капъкуле, който е собственост на най-богатата турска фамилия Кочхолдинг. Ромите отиват там и си купуват 3-5-12 стека. Навремето ги товареха под щайги с домати, сега си правят специални тайници в колите.

Защото митничарите все пак ги “тарашат”.

Правеше се и така - организаторът на канала купува на роми или социално слаби някакъв автомобил комби. Махат се задните седалки и се пренасят цигари. Има си митничар, който отчита какви количества са продадени от турските безмитни магазини и ги сравнява с отчетеното от тартора на ромите. Плащането става на стек. В една кола се събират до 3 мастербокса. За 12 часа се пренася 1 контейнер, а за седмица до 900 бокса. Или “мулетата” облепват телата си с цигари, което правят необезпокоявани в безмитните магазини.

- Като теглите чертата след последните избори за местна власт, кои партии се облагодетелстваха най-много за кампаниите си от контрабанда?
- В Митница “Свиленград” най -“силни” бяха комунисти и реформатори. Особено лобито на Реформаторския блок на Радан Кънев в Хасково. И въпреки това Кънев се провали в Хасково. Във Видин активно действаха също групата на Реформаторския блок и хората на Таки. А там минава основният трафик на наркотици, най-големият канал за контрабандни цигари и трафик на хора за Европа.

- А какво се случва с групата на “Совите” във Видин, чиято дейност вие следите изкъсо?
- “Совите” са със запорирани сметки за 4 млн. Заведени са съдебни дела срещу тях, с обвинение, че са се опитали да източат общината. Купуването на гласове в този регион е било под шапката на “Совите”. Но се видя, че дори и с купуване на гласове, мутресата с бентлито не успя да вземе кметския пост. Г-н Миков успя да провали цялата кампания на БСП с уволненията в ръководството на БСП – Видин... А бившият кмет на Видин остана трети, не успя да събере подкрепа...


Митко Каратиста излязъл от играта

 


На мястото на касиера Митко Каратиста като “касиер” в митниците от известно време вече е човек със звучното “заглавие” Пацо Шикера. Той се занимава с всичко - контрабандни цигари, трафик на амфетамини, ДДС, обществени поръчки... Около 40-годишен е, родом от квартал на София, притежава няколко поршета кайен и скъпи лимузини. Започва активно дейността си през 2012 г. и е човек на Митко Каратиста. През последните 8 месеца се е активизирал. Легализира парите си през хранителни магазини в покрайнините на София. Имаме подадени сигнали срещу него, но прокуратурата си мълчи.



Произвеждат нелегални цигари в Родопите


Трафикът на контрабандни цигари през “Капитан Андреево”, и през “Капитан Петко” се е увеличил. В момента и “Капитан Андреево”, и “Свиленград”, и Хасково, и Пловдив са заринати от контрабандни цигари, които влизат и през двата пункта безпрепятствено. Най-честите марки цигари са китайско производство, които контрабандно преминават през Гърция и влизат в България, другите са гръцки марки цигари, които от фрийшоповете в Турция и от гръцките заводи директно влизат към България.

Новият хит на пазара са цигарите “Маршал”, които се произвеждат в нелегални фабрики в България в района на Родопите и се разпространяват като “внос от Китай”.

Гръцките марки цигари са “Асос” 80 мм, “Оме”, един стек от които струва 12 евро, и най-вече “Карелия” слим - цената й е 3.20 лв. на дребно при пазарна цена 4.70 лв.

Хит на пазара продължава да е абсолютно нискокачествена стока, китайско производство, под името “No name”, който се продава на дребно на цена 2.40 лв. Тези цигари влизат с микробуси и тирове. Бакшишът за един тир с контрабандни цигари, който товари около 900 мастербокса, е 100 000 лв. За микробусите бакшишът е между 5 и 7 хиляди евро, в зависимост от големината на тайниците.

Други контрабандни цигари са “Дива” и “Президент”. Цигарите “Дива” и “No name” не се продават във фрийшоповете и няма как отделни граждани да ги внасят. Всичко това, както нееднократно сме алармирали, става под “шапката” на двама човека – Паскал и Истимарото. В края на седмицата на тях се отчитат парите от контрабандата.

Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА

 
Прибави коментар
   
Име * : 
Град :
Коментар * : 
 
Прибави
 
 

WebDesignBG