Кметът на Шумен: Заварихме над 36 млн. дълг, стопихме го наполовина

Кметът на Шумен: Заварихме над 36 млн. дълг, стопихме го наполовина

Любомир Христов е кмет на община Шумен от 2015 г. Завършил е специалност „Радиотехника“ във Висшето народно военно артилерийско училище (ВНВАУ). Получил е обучение във ВИПОНД, в полицейската академия на ФРБ в Будапеща (Унгария) и в полицейската академия на САЩ. Бил е служител във военно поделение в Бургас, преподавател във ВНВАУ, служител в НС „Сигурност“, началник на РЗ „БОП“, директор на ОД на МВР в Шумен. Две години преди да бъде избран за кмет е бил народен представител.

 

Г-н Христов, индустриалният парк на Шумен, като един от най-модерните в страната, с какви предимства е?

Това, че инвеститорът, след като закупи определен парцел, за кратко време може да реализира своите инвестиционни намерения. Имам предвид, че е с напълно изградена инфраструктура - канализация, водопровод, електрозахранване, интернет - до всеки парцел. Разположен е на кръстопът - на 80 км сме до морската граница, на 120-130 км до Дунав мост. Всичко това дава възможност за развитие на бизнеса както в България, така и в съседните нам страни.
 

А доволен ли сте от инвестиционния интерес?
За две години и половина, откак съм кмет, имаме повече от 14 инвеститора. Проектите им са в различна фаза. Единият от заводите започна да работи. Част от тях се проектират. Определено има голям интерес, но той е вследствие на подготовката, която направихме. Проведохме изключително много срещи с посолства, с организации, проведохме много добра рекламна кампания за привличане на инвеститори.
 
От държавата получавате ли съдействие?
Да, от Агенцията за чуждестранни инвестиции, които също водиха през този период инвеститори, за да разкрием предимствата на нашия индустриален парк. Той не е чисто общински, а има и частен инвеститор, който е изпълнителен директор. Мерките са комплексни, за да се радваме сега на такива резултати.
 
Усеща ли се ефектът върху безработицата?
В момента безработицата е най-ниска от 2007 г. насам. За община Шумен е около 2,8%. Все пак, знаете, има и хора, които са загубили трудови навици и не желаят да работят.
 
Заварихте над 35 млн. лв. задължения.Сега каква е финансовата ситуация?
Дълговете бяха повече от 36 милиона - около 24 млн. лв. към финансови институции, а останалите - непризнати разходи по проекти. И продължаваме да получаваме изпълнителни листове. Преди две седмици получихме искане за 55 хиляди лева неразплатени задължения по договор от 2011 г. Но такива малки суми вече не ме впечатляват. Продължават да постъпват искания за непризнати разходи по проекти. Какво успяхме да направим!? Въведохме добра финансова дисциплина, намалихме разходите, подобрихме вземанията на общината както от физически, така и от юридически лица. За две години разплатихме 18 124 230 лева.
 
Покрили сте 50% от дълга?
Да. Тази година ни предстои да възстановим едно погасяване в размер на 5 998 485 лв. - облигационен заем и заем по ФЛАГ. Единият е 2 865 000 лв., другият е съфинансиране за 400 000 лева, а също и извънсъдебно споразумение за 1 050 000 лв., сключено само 15 дена преди изборите. Общината има задължение в размер на 5 млн. към фирма „Експрес Гаранцион“, която е изграждала една клетка на сметището. Всяка година изплащаме части от тази сума. Да уточня, допълнително върху тези над 36 млн. лв. постъпи едно искане за 770 000 лева непризнат разход, за което водим дела. Други 250 000 лв. даже ни ги удържаха. За тези 55 000 лв., които вече споменах, получихме изпълнителен лист и нищо не можехме да направим, трябваше да ги платим, за да не блокират сметките на общината.
 
Сериозна сума се погасили за такова кратко време, дали го оценяват хората?
Хората не искат да знаят това. Те искат на момента да светне лампата, тротоарът на момента да се обнови, дупките да се запълнят веднага. Казват: "От 25, от 30 години имаме проблем, кмете!" и искат реакция веднага. И колкото повече виждат, че се върши работа, толкова повече вдигат летвата и аз не мога да им се сърдя. То ни коства много усилия и много нерви, но да не сме се хващали.
 
Успявате ли да осигурите инвестиции за инфраструктура?
Мъчим се. Тук искам да благодаря на Министерския съвет, на правителството на г-н Борисов за отпуснатите 8,5 млн. лв. Сега сме почти на финала в изграждането на многофункционална спортна зала, което е едно бижу. Срокът за довършването й е в средата на този месец.
 
За „Арена Шумен“ ли говорите?
Да. Надявам се следващия месец да направим официално откриване в зависимост от графика на гостите, които очакваме. Но изградихме прекрасна зала. Това е терен на една бивша казарма с отпаднала необходимост. Продадохме парцел на частен инвеститор, който започна изграждането на модерен хотел. В съседство ще има две игрища на открито, басейн. Пак в този район, тъй като той е около 75 декара, ще започне изграждането на един жилищен комплекс.
 
Какви проекти по европейски програми изпълнявате?
Заварихме неподготвени проекти по ОП "Региони в растеж". Имаше подадени проекти само със заглавия, а папките бяха празни. Ние направихме проектите. Сега работим по инфраструктурата на града. Ще бъдат санирани и обновени напълно 4 учебни заведения. Наваксваме. Подготвяме проекти за летен театър и младежки дом по ОПРР. Смятам, че благодарение на многото усилия и добрата организация се справяме.
 
Пътната инфраструктура в какво състояние е?
Имаме проблеми, но създадохме общинско строително предприятие и закупихме оборудване. Всяко общинско предприятие имаше примерно по 5, 6 или 10 строителни работници. Ние ги обединихме в предприятие. Закупихме техника и част от запълването на дупките, ремонт на тротоари и на общински сгради се извършва от него. Така намаляваме и разходи за ремонтите.
 
Започвате да си връщате и чистотата като общинска дейност, как смятате да осъществите тази идея?
С встъпването ми в длъжност помолих колегите да ми подготвят анализ относно чистотата, как е по-изгодно - да създадем общинско предприятие, или да ползваме частни фирми. Разговарях и с колеги, които са втори и трети мандат. Получих уверението от всички тях, че е много по-добре да имаш общинско предприятие, което не да се ползва обаче за назначаване на партийни кадри, а да работи. Със създаването му смятам, че ще бъдем много по-маневрени, по-гъвкави. Ще ви дам пример. При ПТП има разхвърляни части - счупен калник, броня, фарове. За да поискам да се почисти района, трябва да платя допълнително на частната фирма, която обслужва тази територия. Друго е когато можеш да разпоредиш на момента да се извърши каквото и да е.
 
Не сте ли наследили дългогодишен договор, който да Ви обвързва?
Може би беше и шанс, че концесията изтичаше тогава. Прекратихме я, сключихме краткотрайни договори с клаузи, че с предизвестие от един месец можем да ги прекратим. Сега сме разделили града на две и се обслужва от две фирми. Изпратили сме писма до едната фирма, че ние ще поемем част от сметосъбирането и сметоизвозването. Нали знаете, че няма как да създадеш предприятие от днес за утре, в което ще работят 120-130 човека, да го оборудваш материална база. Но всичко това е вече на финала. Закупили сме нови сметосъбиращи камиони. Направихме обществена поръчка за контейнери. И може би щяхме да започнем много по-рано, но повече от 5 месеца поръчката се бави с обжалване. Първо класирахме фирма, която представи като визия едни казани, а впоследствие получихме съвсем други. Прекратихме поръчката, те възстановиха сумата, взеха си казаните, които не отговаряха на нашите изисквания. Всичко това е губене на време. Сега сме на финала на поръчката за доставка. Когато получим и кофите за смет, тип "Бобър" ще започнем да обслужваме първоначално половината от града, а впоследствие целия град.
 
Справка в КЗК сочи, че „Никмар 9900“ ЕООД на Николай Господарски е обжалвала поръчката?
Знаем коя е фирмата. Тя не се занимава с това нещо. Знаем кой е човекът, който го е накарал да обжалва поръчкатa.
 
Тоест, знаете кой наднича зад този, който пречи на инициативата Ви да си вземете чистотата?
Ами да. Тези, които в продължение на две години и половина обжалват всяка една наша поръчка, свързана със сметосъбиране. Имат интерес нещата да не се случват, тъй като Шумен се почистваше за 5,6 млн. лева, а сега двете фирми почистват за по 1 100 000 лева. Започваме да получаваме удари под кръста, поръчкови писания в медии как градът е потънал в мръсотия.
 
По отношение на ВиК-инфраструктурата какви са предизвикателствата пред Вас?
Шумен има дългогодишни проблеми с питейната вода, тъй като преди 35 години е започнало да се изгражда водоснабдяване от река Дунав, стигнало е до Разград. Незнайно защо тогава са решили Шумен да се захрани от яз. „Тича“. Проблемът е, че водопреносната тръба от язовира е на повече от 35 години. Тя е метална, силно корозирала, с много пробойни, тъй като пресича река Камчия на 14-15 места. Никой не знае колко дупки има по нея, но загубите са близо 80% от язовир „Тича“ само до първата помпена станция на гр. Шумен. Какво направихме ние!? Незнайно защо предното ръководство беше решило, че в покрайнините на Шумен, в кв. Дивдядово трябва да се изгради пречиствателна станция за питейни води. Тя трябваше да е в частни терени и нали си представяте, когато започнат отчуждителните процедури колко трудна е процедурата!? Там се минаваше през частни терени. Отново щяхме да се натъкнем на много проблеми, ако бяхме решили да изпълняваме пречиствателната на тази площадка. Анализирахме нещата, намерихме друг терен, който дава много по-добри възможности. Успяхме да проектираме новата площадка и осигурихме 400 000 лв. от МРРБ за работен проект. Ние сме от 14-те общини с прединвестиционно проучване единствени с работен проект и уверенията от МРРБ са, че през юни-юли ще се обяви процедура за намиране на изпълнител на ПСПВ - едно много важно съоръжение за шуменци.
 
Защо от МРРБ, те ли ще възлагат поръчката? 
Не. ВиК-асоциацията ще проведе процедурите за избор на изпълнител за пречиствателната и за довеждащ водопровод.
 
На каква стойност е проектът?
На стойност близо 100 млн. лв.
 
Водопроводът колко километра ще бъде?
23 км. е, но сумата е голяма, тъй като преминава през силно пресечена местност, през две общини - Върбица и Велики Преслав. Язовирът не се намира в нашата община, а в община Върбица. От него захранват и части от Търговище.
 
Редактор: Анита Чолакова/agtualno.com
 


 
 
Прибави коментар
   
Име * : 
Град :
Коментар * : 
 
Прибави
 
 

WebDesignBG