Венелин Николов е учител в ОУ „Васил Левски“, Разград и ментор по програма „Роботика за България“. Решава да се включи още в първото издание на програмата, защото в роботиката вижда начин учениците да придобиват знания в областта на точните науки чрез взаимодействието си с истински герой (робот), а не да гледат такъв въображаем на екрана на компютъра. Не скрива, че участието му в програмата е предизвикателство. Предизвикателство, с което се справя успешно, особено след Фестивала „Роботика за България“ 2019 г., където един от отборите му печели първо място в дивизия Премиер.
За предизвикателствата, за новите знания и умения, за удовлетворението и за смисъла от заниманията по роботика, както и за забавните моменти, четете в следващите редове.
1. На колко отбора сте ментор и колко ученици участват в тях?
Ментор съм на четири отбора. Тъй като децата сами избраха името на първия отбор “QWERTY”, решихме и останалите да бъдат със същото име като съответно QWERTY 1, QWERTY 2, QWERTY 3 и QWERTY 4. Участват 48 ученици от първи до девети клас. Има деца, които завършиха основно образование (седми клас) в училището, където работя. Постъпиха в различни гимназии, но продължиха заниманията си по роботика в отборите.
2. Какви са ползите от програмата?
Сблъсквайки се с тази материя, си дадох сметка, че освен знания по информатика, физика и математика ще ми трябват и знания по психология. Затова се наложи да надградя знанията си в тази област. Отделно в процеса на работа открих колко лесно се обясняват законите на физиката и математиката с помощта на робот. Мисля, че най-значимото е възможността да експериментирам заедно с децата в областта на науката.
А за учениците ползите са много. Първо, те с лекота усвояват знания в областта на математиката, информатиката, физиката, информационните технологии и английския език. Имат възможност да ги приложат върху робот, а не върху виртуален герой на екрана, както е в игрите. Работейки в отбор, учениците изграждат и формират себе си като личности. Учат се да работят заедно, да се вслушват един в друг, да се доверяват взаимно, да бъдат толерантни.
3. Как чрез заниманията по роботика теорията се превръща в практика?
Понякога по роботика изпреварващо работим върху нещо, което още не е изучавано по дадения учебен предмет. Няколко пъти колеги са ме молили да предоставя робота на учениците, тъй като членове на отборите са изявили желание да покажат колко лесно се запомня с помощта му в час. Досега има пет учебни часа по човекът и природата, човекът и обществото, литература, информационни технологии, география и икономика, където учениците от клубовете ми заедно със своите преподаватели направиха открити уроци от задължителната учебна програма с помощта на лего-роботи. Смятам, че това е един иновативен начин на преподаване, в който основният герой в учебния час е лего-робот. Начинът, по който си взаимодейства технологията с обучението, е фактор за успешно образование.
4. Разкажете ни забавна случка от Вашата работа с отборите.
Имаме много. Но една никога няма да забравя. Притискаше ни времето за изпращане на мисиите, видимо всички бяхме изнервени от факта, че нещата не се получават бързо и трябва да се коригират постоянно. Тогава едно от момичетата, просто спомена: „Вие господине, вървете до магазина да купите нещо да хапнем, защото изглежда ще спим тук тази вечер. Докато се върнете, ние ще оправим програмата“. Оказа се, че наистина стана така. Докато се върна, всичко беше коригирано. Остана само да похапнем и се порадваме на успешно изпълнената задача. Явно моето кратко отсъствие допълнително ги е мобилизирало за откриване на верните решения.
5. Как бихте довършили изречението „Програма „Роботика за България“ създава…
Програма „Роботика за България“ създава и изгражда личностите на бъдещето. Това са бъдещите конструктори, програмисти, механици в бързоразвиващата се ера на технологиите.
Ако искате да бъдете ментор и да създадете училищен отбор по роботика, кандидатствайте в петото издание на програмата тук.
ngobg.info