Само от началото на 2020 до сега в платформата за аудиокниги и аудиосъдържание на Storytel в България са изслушани 1 млн. часа. В приложението вече има над 1400 заглавия на български, а сред имената на дикторите - разказвачи се нареждат Калин Врачански, Силвия Петкова, Койна Русева, Параскева Джукелова и други български актьори.
В интервю за Impressio Лиза Василева, мениджър на Storytel за България, споделя за това как водещата стрийминг компания за аудио и електронни книги в Северна Европа влиза на българския пазар преди две години, как и защо аудиокнигата може да ни помогне в съвременното ежедневие и кои са най-търсените заглавия сред българските потребители на платформата.
- Отбелязвате 20-годишнината от издаването на хартиеното издание на поредицата за Хари Потър с аудиокниги на всичките книги на български език. Това е една добра отправна точка, за да започнем разговора за развитието на новите технологии през последните 20 години, но и с промяната в културата на четене. За какво си давате сметка днес?
- Днес ние честваме старта на първата книга на български език с аудио книга за Хари Потър. Книгата вече е налична в платформата за всички потребители на Storytel, които вече могат да я слушат. А всички, които все още не са потребители на Storytel, могат да се възползват от 14-дневния гратисен безплатен период, в който могат да тестват аудиокниги и други жанрове от съдържанието ни. Тази година отбелязваме и годишнината от първата книжна книга за Хари Потър на български език и около 24 години от първата книга на английски език.
От тогава книгата е глобален феномен, изключително обичана е, вдъхновила е 8 филма. Това е голямо събитие. 25 години да си едно от най-търсените заглавия. Цялата поредица е налична вече в аудио вариант на много езици навсякъде по света и смятам, че тя излиза в много подходящ момент в България, за което основна роля играе нашето партньоство с Pottermore Publishing. С тях правим книгите достъпни за потребителите на Storytel на български език.
- Кога стартира компанията Storytel?
- Компанията стартира в Швеция през 2005 г. и днес благодарение на цялото развитие на технологиите, услугата вече е налична на 20 пазара, в които ние сме и издатели и създаваме съдържание на 25 езика. Компанията е в България от декември 2018 г. с около 300 аудиокниги на български.
Още от самото начало наш фокус е да създаваме все по-голям каталог именно с българско съдържание, така че днес, почти 2 години по-късно, имаме около 1400 аудиокниги на български в много разнообразни жанрове.
- Вие споменахте малко за историята на компанията. Storytel е всъщност водеща стрийминг платформа в Северна Европа, има над 500 000 заглавия. Как компанията се превърна в толкова успешна и толкова разпознаваема?
- Факт е, че компанията е лидер в Северна Европа, защото е стартирала там, но тя се развива много бързо в пазари като България, в момента има голяма експанзия в Азия и Латинска Америка. Специфичното за Storytel като бизнес модел е именно този акцент върху локалното съдържание за разлика от други услуги, които предлагат аудио книги в сходен формат, и дават достъп до страхотно съдържание на английски примерно. Различен е подходът. Ние говорим за 20 пазара и съдържание на 25 езика.
Успехът ни в България се дължи не на това, че имаме 50 000 аудио книги на английски, а на това, че имаме, създаваме, селектираме и продуцираме аудио книги на български език. Независимо от тази разлика - 50 000 на английски и 1400 на български, над 90% от слушането в България е на български.
- Това успешен бизнес ли е в България? Или зададен по друг начин въпросът би звучал: купуват ли си българите аудио книги?
- Разбира се, технологиите помагат компанията да расте и изобщо да стигне до толкова кътчета в света, да даде възможност на такава широка аудитория да има допир до аудиокниги.
Като феномен в България аудиокнигата е все още сравнително нова, макар разказването на истории да е толкова старо и познато за човека - нашите майки и баби винаги са ни разказвали истории. Така че част от задачата ни е да развиваме популярността на Storytel и с това хората да имат достъп до качествено, релевантно съдържание навсякъде и по всяко време.
Тоест удобството на самото приложение като технология и качественото съдържание, не само като запис, но и като подбор на заглавия. Според мен тези две неща много помагат на услугата ни да става все по-популярна. На въпроса ти дали услугата ни е успешна, две години по-късно мога да кажа, че все повече хора знаят, че тя съществува като възможност. Много хора, които са я опитали веднъж, остават наши лоялни клиенти.
- Аудиокнигите са явление на забързания начин на живот, хората имат все по-малко време да четат, защото са в движение - във фитнеса, в метрото, съответно се създават нови начини за консумация на информация, култура. Това ли е бъдещето?
- Абсолютно, това е глобален феномен и България в това отношение не отстъпва назад. Технологиите много помагат, интернет много помага. Консумирането на дигитално съдържание тук не е много по-различно от други райони на Европа. В България в момента един активен потребител на Storytel слуша около 15 часа съдържание на месец. Но това не е само частно за аудиокнигите, също така расте изключително много консумацията на подкаст, на видео съдържание. Най-голям дял разбира се има музикалното съдържание, но то също е дигитално съдържание, което консумираме точно в такива моменти. Ние имаме интересно проучване, което показва, че най-често потребителите ни слушат именно в моментите, в които те преминават през различни пространства - от дома към работа, от дома към университета, докато сме в градския транспорт, в автомобила.
Докато сме вкъщи и приготвяме примерно вечеря или искаме да забавляваме децата, на разходка сме с кучето. Изобщо на преден план се явява удобството да имаш достъп до това съдържание по всяко време.
- Вие споменахте, че тази промяна е глобална, в крайна сметка начинът, по който консумираме медии се променя навсякъде, смятате ли, че тук това става по-бавно от традиционно към ново?
- Аз смятам, че медиите, както и издателите, както и създателите на съдържание, следват потребителите. Промяната следва тренда на консумиране на съдържание, който е повлиян от самата интернет връзка.
Ние работим изключително много по приложението, така че то да бъде лесно, достъпно за всеки, да е със социални елементи, да се споделя всичко с приятели или в социалните медии. Това са потребностите на съвременния човек.
- Разполагате ли с данни, които да онагледяват в коя част на света се слушат най-много аудиокниги?
- Тъй като каталогът със съдържание на английски език е най-богат, САЩ са световен лидер в консумирането на аудио съдържание. Англия също, като веднага след това са немският и френският език. Тоест данните ни следват популярността на езика. Но не бих казала, че това е задължителна извадка за всички възможни платформи на аудиокниги.
При нас в семейството от компании водещ пазар е Швеция, защото Storytel тръгва от там и сме най-дълго там. В момента Storytel има почти 1 300 000 абонати глобално.
- От гледна точка на опита ви последните две години на българския пазар, струват ли ви се българите по-консервативни като потребители на такива стрийминг платформи? Биха ли изоставили традиционното четене?
- Не мисля, че потребителят в България е по-консервативен от потребителя в Европа. Мисля, че в България се случват изключително много технологични иновативни услуги и се създават компании, които стават международни, така че не бих казала, че ние като нация сме задължително консервативни или "изчакващи" нещо да заработи и тогава да се включим.
Моите впечатления са, че сме технологично добре развита нация. Освен това имаме традиционно голяма връзка с литературата, образованието. Така че даже сме привилегировани - тази комбинация между образование, ценността от четенето и новите технологии е много важна. Все повече хора дават шанс на аудиокнигата.
Имa няколко категории потребители, единият е традиционният четящ човек, който вижда в Storytel възможност да навакса с книги, които не би си купил задължително, или да прослуша нещо, което харесва и обича като автори. Другият тип са хора, които могат да се запознаят с литература, до която преди не са имали досег, смятали са я за прекалено висока. Тоест Storytel изгражда и нови публики. Това е площадка и за авторите - да срещнат нова аудитория.
- Кои жанрове са най-популярни в България?
- Най-слушаните жанрове са криминалният, след това са книгите за личностно развитие и третият е литературната класика. Криминалният жанр е най-слушан и глобално. Ето, че и във вкусово отношение не сме голяма изненада.
- Кажете повече за аудиокнигите на български произведения.
- Работим с Георги Господинов, Алек Попов и много други съвременни писатели, но имаме и класическите произведения. Всъщност "Тютюн" е най-слушаното българско заглавие. Най-слушаната книга към момента е "Шантарам", втора е "Тютюн", след това са книгите на Фредрик Бакман, "Човек на име Уве", следвана от "Sapiens. Кратка история на човечеството" - тя е четвърта в класацията към момента. Следват книгите на Наполеон Хил, Елизабет Гилбърт. Освен книгите, които продуцираме и купуваме права, ние също така имаме и Storytel Original, което е нашето оригинално съдържание.
Към момента имаме 12 аудио сериала на български език. Това означава, че автор пише за специално за аудио формат за Storytel, а не записваме по книга, която вече съществува.
- Тоест това са ваши сериали по логиката на Netflix и HBO.
- Към момента към платформата имаме 12 аудиосериала, като 4 от тях са писани от български автори. Първият аудио сериал при нас беше "P.S. Някой трябва да плати" на писателя Богдан Русев. След това имаме "До дъно", "Гълъбова кръв" и "Записки от Шато Лакрот". Действието се развива в рамките на един сезон, 10 епизода, много сходно на сериалния модел. Всеки епизод е около един час. Изключително популярни са, различни са като жанрове и тематики. Това е нещо, което развиваме като проект в България много активно.
Затова и тази година, по време на карантината стартирахме първия подобен конкурс за оригинални идеи за аудиосериали и получихме над 200 предложения! Избрахме два пилота, които в момента се разработват от авторите им с менторството на Ваня Щерева и Богдан Русев.
- Хрумна ми един любопитен въпрос за формата аудиосериал. Повече кино или повече литература са аудиосериалите?
- Историята в аудиосериала се "играе" от един глас, така че е много сложно да се пресъздаде за разлика от киното, което е много визуално. Целта тук е да пресъздадеш с повече думи обстановката. Може би все пак повече прилича на книга, но в кино формат.
- Кои са краткосрочните и дългосрочните цели на Storytel?
- Компанията глобално до края на годината планира да достигне до 1 500 000 потребители. Движим се точно по план, във второто тримесечие на годината имаме ръст на потребителите спрямо предходната година по същото време. Плановете ни в България са да продължим да създаваме качествени заглавия и да стигаме до нова аудитория.
В началото на идната година ще имаме още по-богато съдържание, както от аудиокниги, така и от аудиосериали, създадени за българската публика.
Интервю на Юлия Владимирова
dir.bg