Едно интервю за промяната, адаптирането и мисията да обединяваш усилия и ресурси в полза на значими каузи

Едно интервю за промяната, адаптирането и мисията да обединяваш усилия и ресурси в полза на значими каузи

"Четири от съществуващите социални предприятия, които участват в Оздравителната програма, развиха изцяло нови продукти или насоки в дейността си, за да преодолеят кризата. А това значи, че не само запазиха работните места на хората, но запазиха и напредъка им в чисто човешки смисъл - заради психологическата и социалната подкрепа, които социалните предприятия им оказват."

 

Заради ситуацията с COVID 19 и променената среда за всички се наложи през последните месеци да адаптираме много от дейностите ни. Вече 10 годишната ни програма „Предприемачество за нестопански организации“ бързо трансформирахме в програма за адресиране на спешните нужди на организациите - Save the Saviors, с която спасихме за 1 месец 5 социални предприятия.

 

Участниците в Save the Saviors: Арт ателие Творилница на Глобална инициатива в психиатрията – София; Чудната градина на фондация „Св. Николай Чудотворец“; Бистро Каристо на Сдружение Каритас София; Кетъринг Бон Апети на фондация „Светът на Мария“; Книжарница с мисия „Надежда“ на сдружение „Паралелен свят“.

 

За нас беше важно и бързо да развием нов формат на интензивна подкрепа за още 15 организации, които да адаптират идеите си за бизнес с кауза към променената среда – LET’s GO:Оздравителната програма за социални предприятия.

 

Павлета Алексиева, програмен директор в БЦНП и ръководител на Оздравителната програма.

 

Кое провокира промяната?

Много от вече съществуващите социални предприятия се изправиха пред предизвикателството бързо и ефективно да успеят да пригодят своята дейност във всеки един аспект към онлайн „хоум офис“ режима – от работни и производствени процеси, през начините за достигане до различни аудитории и клиенти. В същото време именно в този период видяхме в още по-голяма степен потенциала на социалното предприемачество - да даде решения на добре познати стари проблеми – като заетост на хора от уязвими групи, задоволяване на нарастващи обществени нужди от подкрепа, достъп до образование и други, в най-различни сфери – здравеопазване, социална грижа, образование и други. И не на последно място –държавата, ресорните институции и местната власт не създадоха достатъчно подкрепящи програми за този прохождащ сектор. Социалните предприятия в голямата си част са микро бизнеси, които трудно биха изпълнили условията на икономическите мерки за борба с последиците на COVID-19.

 

Адаптирането направихме в няколко посоки:

  1. 1. Индивидуална менторска подкрепа за участниците в три ключови експертни сфери: бизнес развитие, онлайн маркетинг и реклама, финансово планиране и прогнози. 12 ментора предоставиха повече от 150 часа интензивна менторска подкрепа
  2. 2. 3 месеца от юни до август, за да се адаптират навреме към новите условия, като приложат на практика съветите от менторите 
  3. 3. Онлайн комуникация, която даде шанс на всеки, независимо къде се намира, да вземе участие.
 

Сега предстои специалното издание на конкурса „Най-добър бизнес план на неправителствена организация“. Жури от стратегически партньори, спонсори и потенциални инвеститори ще избере трите бизнес идеи с най-голям потенциал за развитие и ще разпредели между тях наградния фонд от 30 000 лева.  

 

Кой се включи?

Желание за участие в Оздравителната програма изразиха над 30 граждански организации. Ние дадохме предимство на организации, които ясно и аргументирано са представили своята дейност и идея и каква е връзката й с новата икономическа и социална среда, създадена от COVID-19. Така, накрая финиширахме с група от 12 участници, които са много различни един от друг като мисия и дейност. Всички те са били пряко засегнати от последиците на извънредното положение до степен, че е било под въпрос продължаването на дейността им или са разпознали нараснали социални нужди, отговор на които са видели през социалното предприемачество.

 

Кой повярвя, независимо, че е криза, че СП дават добри, адекватни и работещи решения в момента?

Оздравителната програма за социални предприятия Let’s Go се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“УниКредит БулбанкTELUS International Europe и Аксенчър България. Ние сме благодарни на всяка една от тези организации и компании за доверието и вярата в потенциала на гражданските организации и разпознават добавената стойност на социалното предприемачество за решаване на важни обществени проблеми. 

 

Кое бе най-важното за организациите?

Менторите. Тяхната подкрепа беше безценна. Най-ценното за участниците, според мен, бе възможността да се срещнат с хора извън тяхната „черга“, извън техния сектор.  Имахме удоволствието в програмата да се включат 12 човека, които освен че са професионалисти и експерти в отделни сфери и ниши, но се оказаха и силно въвлечени хора в каузите и мисиите на гражданските организации. Голямо Благодаря на Байчо и Милена от 9 Academy, на Павел, Теди, Гергана, Илия и Иван от УниКредит Булбанк, на Цвети и Светлан от Бизнес института, на Павел Хрисков, Ива Колева и Георги Христулев за това, че посветиха себе си и своето време на участниците в Оздравителна програма за социални предприятия Let’s Go.  

  
Всички ментори заявиха готовност да продължат да подкрепят участниците и техните идеи, много от тях се ангажираха с конкретни неща, които подпомагат развитието на идеите – от споделянето на контакти, до лично експертно въвличане в случването на идеите. Така всъщност общността от хора, които вярват и работят за това тези идеи да се случат, стана двойно по-голяма само за три месеца.
 

Кое според теб е най-ценното за участниците в програмата, което да е общовалидно за всички тях?      

Някои от тях споделиха, че срещите с менторите и разговорите с тях са им помогнали да не се впуснат в нещо, което е лишено от потенциал за развитие, и са успели да модифицират идеята. Други споделиха, че интензивното поставяне на месечни задачи ги е насърчило да започнат да говорят за идеята вътре в екипите си и така още на този първоначален етап са започнали да въвличат и други хора или да реорганизират и репланират вътрешни задачи.
Със сигурност, още сега можем да кажем, че постигнахме една от целите на LET’s GO -  да дадем на организациите навременна и експертна подкрепа, за да вземат решение как да продължат предприемаческата си дейност така, че да им носи удовлетвореност и финансова устойчивост.

 

ФОНД: Социални предприятия се реализира от Български център за нестопанско право с подкрепата на фондация „Америка за България“, УниКредит Булбанк, TELUS International Europe и Аксенчър България./ngobg.info

 
Прибави коментар
   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави
 
 

WebDesignBG