- Колко човека стоят зад този проект? Как и кога започна всичко?
Събрахме екипа през месец март 2020 година, като имахме само идея, два месеца по-късно регистрирахме търговското дружество, убедени, че можем да създадем уникален продукт. Зад проекта стои най-вече ентусиазма на Жасмина Гевезиева, която се занимава с оперативното ръководство, маркетинга, брандинга и цялостната стратегия на компанията, аз съм поел финансово-юридическата част, имаме и колега, който е отговорен за разработката на рецептите и новите вкусове. Станахме първата компания, финансирана от фонда за иновации Innovation Starter Accelerator, които са и наши ментори в момента. За сравнително краткото ни съдружие развихме отлична синергия помежду си и сме много бързи в интегрирането на обратна връзка от клиенти, решаване на ежедневни проблеми и казуси, както набелязването и реализацията на нови възможности.
- Какво те мотивира да развиваш този бранд и как си представяш да се развие през годините?
Мисля, че България има много какво да предложи на света в сферата на храните. Рози, лавандула, мед, българско кисело мляко – това са малка част от богатствата, които родината предлага и всеки продукт, обогатен с тях има голям потенциал. Много ми хареса идеята за български бранд, които комбинира традиционни съставки с по-екзотични такива. В по-широк план си представям България като играч на картата на хранителните иновации, а „Cardinal Bites“ като един от иноваторите в екосистемата, които доказва, че комбинирането на различни вкусове и съставки, синергията с други компании, погледа към чужди пазари и постоянството дават резултати. Представям си занапред да превърнем много изкушения – сладки и солени в здравословната им протеинова версия и да разширим продуктовата си гама с още интересни вкусове. Именно тази визия ме мотивира да работя в България и да развивам интересни продукти тук.
- Кое е уникалното и различното на тези бонбони?
Бих определил четири основни неща. На първо място – вкусът. Балансираният вкус, меката текстура и деликатното ухание, което имат бонбоните ни, за мен те няма аналог на пазара. На второ място – възможността за поддържане на оптимална форма, тъй като бонбоните ни са без добавена захар и имат приблизително 20% по-малко излишни калории спрямо познатите шоколадови бонбони. На следващо място, съдържанието на протеин, който спомага за възстановяването, запазването и изграждането на мускулна маса. На последно място, но не по важност – комбинацията на традиционни български съставки и иновация в един бонбон, тъй като обогатените ни с пробиотик бонбони носят духа на две от най-големите родни богатства – маслодайната роза и киселото мляко.
- Планирате ли дистрибуция и извън България?
Да, с нас се свързваха малки вериги, предлагащи български продукти във Великобритания и Германия. Определено гледаме към износа като канал за продажби, затова участваме и в един специализиран проект, целящ насърчаване на експортния потенциал – „Експортен Хъб България“.
- Какви са предизвикателствата пред една българска старт-ъп компания и кои са необходимите качества, за да успее?
Предизвикателствата са доста. На първо място не позволява гъвкаво или ненормирано работно време. Целият процес от поръчката и доставката на суровини, през производството, до складирането и изпълнението на поръчки трябва да се следи ежедневно, а понякога и ежечасно. На второ място, хранителната индустрия е с по-ниски маржове на печалба от ниши като софтуер, финанси, игри, outsourcing или B2B услуги. На последно място, планирането е много по-интензивно – на ежедневна база трябва да се преглеждат прогнозните продажби, за да се гарантира, че производството ще е обезпечено със суровините за него, да се вписва в производствения график, логистиката да е начертана, брака да е в необходимите граници и още доста неща. Във връзка с това, за мен необходимите качества за успешен бизнес са: развиване на усет за пазара и желанията на клиентите, планиране поне два хода напред и търпение, съчетано с постоянство.
- Има ли връзка между любовта и бонбоните?
Бонбоните се утвърдиха като класически символ на вкусна преданост към любимия човек. Някои проучвания дори отиват една идея по-далеч като казват, че може да има по-силна връзка между двете, тъй като шоколадът например съдържа фенилетиламин, който е стимулант за мозъка. Аз не мога да кажа дали има химична връзка между любовта и бонбоните, но с положителност мога да кажа, че бонбоните са един от съвременните символи на любовта.
- Какво ще пожелаеш на нашите читатели за предстоящия Свети Валентин?
Да обичат и да следват мечтите си. Заедно. Ако има щастие в живота, то определено е в това да обичаш и да сбъдваш мечтите си.
Интервю на Габриела Андреева