Електромобилите на българин влизат в конкуренция със световните марки

 Електромобилите на българин влизат в конкуренция със световните марки

Българският визионер Росен Даскалов е започнал впечатляващ проект за електромобили в Германия. Неговата германска фирма Sin Cars започва разработката на иновативен електромобил, който може да отговори на нуждите на различни транспортни фирми за градска среда. Така името Sin Cars, която от десет години произвежда спортни и състезателни автомобили и участва и печели редица международни мотосъстезания, вече няма да се свързва само с коли на високи скорости. Бизнесът се нагажда към новите условия и търсения, а това са леки и товарни електромобили. Концепцията на компанията за развитие се е променила значително, след като през миналата година автомобилният салон в Женева не се състоя заради пандемията от COVID-19.

Разговаряме с директора на фирмата г-н Росен Даскалов, който специално за Dir.bg и 3eNews открехва завесата какво може да очакваме от Sin Cars занапред и дали Германия ще помогне за реализация на идеите им.

 

- Г-н Даскалов, докъде напреднахте Вие и SIN CARS в разработването на електромобилите, които представихте на автосалона в Женева през миналата година?

- За съжаление изложението не се състоя. Отидохме там, подготвихме щанда с трите електромобила L CITY и тогава анулираха изложението. Това съвпадна с началото на пандемията. Очакваше се да се определи следваща дата за провеждането на автосалона, но това така и не се случи. Прибрахме се в България и продължихме работата по електромобилите. Стараехме се да бъдем възможно най-ефективни в периода на COVID-кризата. Започнахме работа и по хомологацията* на електромобила с TUV SUD. Работим по един от лекотоварните модели, който сметнахме, че е най-релевантен с новите икономически условия в момента. И така сега сме близо до финала в разработването на електромобил за т. нар. last mile delivery в градска среда. Наблегнахме на товарната версия на нашия проект и сега се подготвяме за представянето в Германия - предстои ни участия в изложението InterSolar and Power2Drive, което ще се проведе през лятото в Мюнхен, Германия, от 21 до 23 юли.

Планираме хомологацията на електромобила да приключи до септември и в края на тази година да имаме първите произведени автомобили, които вече са заявени от наши клиенти.

Паралелно с това работим по подготовката на листването на компанията на пазар BEAM на Българската Фондова Борса - това е пазарът за растеж на Малки и средни предприятия към БФБ, който ще ни даде възможност да довършим започнатото и да разгърнем производството ни с излизане на Европейския и световен пазар. Направените до момента от нас сериозни инвестиции ни дават увереност, че е време да станем публична компания и да осъществим пълния си потенциал. Натрупахме капитал до момента в размер на 18,5 милиона, който е резултата от усилената ни работа в последните 10 години.

На фона на това работим усилено с немската ни компания L CITY Аutomotive GmbH, част от групата СИН КАРС, с която сме структурирали последващата ни дейност в една бизнес-комбинация, която за нас ще бъде от ключово значение.

 

С опита си на глобално ниво СИН КАРС, като производител на спортни и състезателни автомобили, с реализирани продажби на три континента, изгради стратегията си за международно представяне и разрастване на производството на електромобилите L CITY. Тази стратегия е изцяло базирана на партньорството ни с немската компания "L CITY Automotive" част от групата СИН КАРС където ще се прави финалното сглобяване на електромобилите ни. Идеята за тази бизнес-комбинация между двете компании възникна във връзка с работата по проекта L CITY и прехвърлянето му от регионално на европейско и световно ниво. Лекотоварния електромобил L CITY е предназначен за големите европейски градски мегаполиси. Въведените вече изисквания за зелени зони в централните градски части ни дават възможност за директна реализация. Немската ни компания базирана в Мюнхен ще представлява бизнесът на СИН КАРС и ще извършва финалното сглобяване на близо до Мюнхен, Германия. Също и ще поеме грижата за реализацията на Европейския и световния пазар. Организацията на финалното сглобяване в Германия ще ни даде възможност за достъп до целия европейски пазар и повече възможности за разгръщане на маркетинговата ни стратегия в Европа и по света. Брандът "Made in Germany" ще позиционира компанията стратегически и ще осигури по-големи възможности за потенциални партньори, както и възможности за изграждане на други асемблиращи точки и микро фабрики (напр. във Великобритания и САЩ).

Основният ни целеви пазар е западноевропейският. Имаме сериозен интерес от САЩ, където преговаряме със сериозни партньори. Избрахме Германия като потенциално най-добра асемблираща точка.

Ще имаме възможност да ползваме всички преференции като отстъпки за клиентите от европейските правителства при покупка на електромобил. От друга страна "Made in Germany" отваря много врати в световната търговия. Също, ние на практика ще се намираме в сърцето на германската автомобилна индустрия - между Мюнхен и Инголщат. Там вече имаме контакти с партньори, които са със сериозен опит в автомобилната индустрия.

Продуктът ни е уникален, с индивидуален, изключително прецизиран дизайн, с много възможности за последващо развитие, и щом го комбинираме с немската прецизност, възможности и инженеринг, смятам, че ще бъдем отлично позиционирани още през следващата година.

 

- Значи немската фирма ще придобие българската?

- Немската ни компания съществува от 2008 г. Тя ще поеме ангажимента за финалното сглобяване и осъществяването на маркетинговата ни стратегия. Тя ще стане основен участник във всички процеси в Германия. В отговор на стратегията ни за развитие немската компания ще придобие част от акциите на СИН КАРС Индъстри АД.

Тази идея развиваме от две години. Имаме много добър екип от икономисти и финансисти, които са се занимавали с подобни процеси, но на друго ниво. Решението е много сериозно обмисляно дълго време, и не беше лесно да вземем такова решение, тъй като сме пионерите в подобно начинание. Осъзнаваме, че без сериозен партньор на европейско ниво, бихме пропуснали много шансове за успех.

Все още има хора, които не могат да повярват, че с нашите български състезателни автомобили имаме шампионска титла в САЩ в GT-4 шампионата. Имаме призови места с наши автомобили и в Австралия - там станахме първи през миналата седмица на състезание в Мелбърн. Малко се чува в България за тези постижения. Но нашата мисия е не да говорим, а да реализираме смели идеи.

 

- Разкажете ни малко повече за функционалностите и възможностите, които предлагат вашите разработки?

- Проектът за електромобил L CITY е мултифункционална платформа за електрически автомобили, която може да се адаптира според потребностите на конкретния клиент и върху нея да се разработват превозни средства със специфично предназначение.

В основата е идеята за платформата L CITY. Тя е създадена от нас по модел от състезателните ни автомобили. Използвали сме опита, който сме натрупали в последните десет години и сме създали нещо, което е различно от конвенционалните автомобили, които се произвеждат. Създали сме иновации в техниката, прилагайки знанията ни от мотоспорта.

Създадохме специално шаси за нашите нужди. В него се разполагат както електрическата батерия, така и други компоненти на електромобила. Отделно шасито ще бъде горещо поцинковано, което ще дава до 30 години гаранция за неговата употреба. Върху изработеното шаси ще се слагат част от компонентите и то ще готово за експорт за Германия, където да се довърши сглобяването на електромобила.

 

- Можем ли да очакваме скоро моделите ви да се срещат все по-често из улиците на Европа?

- Плановете ни сега са да направим няколко прототипа за хомологация и за участие в изложението в Германия. Смятаме до края на лятото да приключим с процеса по хомологация и веднага успоредно с това да започнем да произвеждаме първата серия - до 10 автомобила, които ще презентираме в България и в Европа. В момента, в който покажем тези електромобили, ще започнем организация за серийно производство в по-голям мащаб през следващата година.

Пробегът на товарния автомобил сме измерили в реална среда. Преценихме, че максималната маса на автомобила ще е 2,7 тона, 900 кг от които полезен товар. При смесен режим пробегът е до 300 км. Говорили сме с куриерски фирми и всички ни казват, че няма как да изминат толкова голям пробег в града за ден. Планираме при експлоатацията на товарния електромобил да се износва 80% от батерията, а зареждането да започва от останалите 20. Една от иновациите ни е внедряването в каросерията на соларни панели, което допълнително увеличава пробега на колата с до 30-40 километра на ден. Освен това разработваме допълнителна гама автомобили до 3,5 тона и лекотоварни автомобили и автобуси, базирани на същата технология.

 

- Засегна ли ви по някакъв начин пандемичната криза и как успявате да се справите с този проблем?

- През миналата година ни бе много трудно, защото моторните спортове на практика спряха заради пандемията от коронавирус. Това ограничи приходите ни и ни се наложи да ограничим разходите съответно, за да преминем през този труден период. Това време ние използвахме за тестване на нашия автомобил, за да сме сигурни, че това изделие ще се държи добре на европейските пътища.

 

- В контекста на Европейската зелена сделка, как виждате вие и вашата компания бъдещето на електрическата мобилност? Колите с водородни клетки имат ли място на картата на ЕС?

- Естествено, че имат място - както в Европа, така и по целия свят. Тук борбата в момента е на лобитата. Сега автомобилните компании инвестираха в електромобили и не им е много хубаво сега да тръгват да правят и водородни клетки. Така че как ще се развива този бизнес зависи дали някой голям автомобилен концерн ще реши да се пренасочи в тази посока. Имаме абсолютно добри решения в момента на пазара, ние сме се концентрирали в периферията на тези решения. Тоест ние купуваме електромотор, клетките на батерията и сами си правим батерията. След това шасито с компонентите си е наше. А в бъдеще дали ще ползваме батерия или водородна клетка за нас няма никакво значение - ние можем много лесно да включваме от едната посока в другата. Така за нас е важно в момента, когато има търсене на даден продукт на пазара, ние да може бързо да навлезем и да запълним тази ниша.

По отношение на Европейската зелена сделка, ние като автомобилопроизводител имаме право на кредити за емисии: колкото автомобила сме произвели за толкова ще имаме право на кредит. Тези кредити вече са свободно конвертируеми и имат почти борсова стойност. На практика ние ще можем да получаваме допълнителен приход срещу тези кредити от другите автомобилни производители.

 

- С какво може България да допринесе за разработването на електромобили? Тази индустрия може ли да бъде подкрепена от държавата и как?

- С много неща може да допринесе държавата. Например в Турция се произвежда електромобил, който е изцяло държавна изработка - страната осигури средства и финансиране, за да може тази индустрия да започне да се развива. Така че, ако искаме нещата да се случват, държавата трябва да се намеси сериозно, да изгради своя политика в тази посока.

Ние за съжаление не наблюдаваме подобни действия до момента. Страната ни на практика няма опит в това. Ние и още една компания в България спокойно мога да кажа, че сме пионерите в това направление. В Германия например има много сериозни структури за обмяна на опит и контакти в нашата област. Аз вярвам, че нещата ще се променят в положителна посока.

*Хомологация е технически термин произлизащ от гръцката дума homologeo (ὁμολογέω) - "съгласявам се", което е международно приет термин за издаване на разрешителен режим от официален орган./dir.bg

 
Прибави коментар
   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави
 
 

WebDesignBG