Предстои откриването на най-голямото изложение на тежката автомобилна индустрия TRUCK EXPO 2021. Повече от 50 фирми изложители и над 100 бранда ще бъдат представени от 10-ти до 12-ти юни в Пловдив, на откритите площи на територията на Международния панаир. Организатор на събитието е Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Входът е свободен, след регистрация.
Разговаряме г-н Владислав Атанасов, изпълнителен директор на MVB Truck and Bus Bulgaria - официален вносител на MAN Truck&Bus AG, член на ААП.
Г-н Атанасов, утре е откриването на TRUCK EXPO 2021. Какво ще видят посетителите на изложението от 10-ти до 12-ти юни в Пловдив?
Това изложение е много важно за нашата индустрия и всички участници са се постарали да представят пред българската публика новостите и достиженията си за последните няколко години. По обективни причини през миналата година комуникацията с клиентите ни беше затруднена и много нови модели и технологични достижения не получиха нужното внимание, така че сега всички искаме да демонстрираме напредъкът в този бранш. Ще бъдат изложени над 100 марки товарни автомобили и съпътстващи продукти с над 20 премиери – доказателство за важността на TRUCK EXPO 2021 за нашият бранш.
Изложението се завръща след трудна година за бранша, заради пандемията, но и със сериозна заявка да даде технологичен отговор на новите предизвикателства. Как КОВИД-ситуацията промени индустрията за превоз на товари и пътници?
Със сигурност пандемията доведе до реорганизация на много бизнес процеси, за да се отговори подобаващо на новите бизнес реалности. Дигитализацията ускори значително темпа си на навлизане във всички сфери на индустрията – оптималното управление на автомобилите, бърза и опростена обработка на товарите, навременно и прецизно управление на техническото състояние на автомобилите.
Наблюдава се сериозен ръст на заявките за нови автомобили от началото на годината. Способни ли са производителите да посрещнат голямото търсене на пазара?
От началото на тази година има повишено търсене на автомобили, което е естествена пазарна реакция след слабата 2020 година. Производителите имат достатъчно производствен капацитет, за да отговорят на това търсене, но същевременно има и много предизвикателства. Такова голямо предизвикателство се явява в момента ограниченията в производството на полупроводници, като това има директен негативен ефект при производството на различни електронни компоненти. Този проблем се отразява на всички производители и в момента производствените срокове са по-дълги в сравнение с преди пандемията.
Запазва ли се фокусът на производителите на автомобили с инвестиционно предназначение върху екологията и безопасността на движение и товарите? Какви технологични разработки и иновации в тази насока ще видим на TRUCK EXPO 2021?
Екологията и безопасността на движение са основен приоритет при технологичното развитие на тежкотоварните автомобили. Значителни инвестиции се правят от всички компании в сектора и това със сигурност ще продължи и през следващите години. Дигитализацията, улесненията при шофиране, комфортът на превозните средства и реорганизация на пространството в помощ на социалното дистанциране ще бъдат демонстрирани от всички изложители, като ще се акцентира и върху иновативните и устойчиви концепции за мобилност.
Ще има ли електрически камиони за дълги разстояния? Какви са перспективите за алтернативно гориво за превозните средства за международен транспорт? Накъде ще тръгне секторът?
Разработката на електрически камиони за дълги разстояния е пряко свързано с развитието на технологиите при електрическите батерии. Когато капацитетът на батериите позволи това да се случи, ще видим и такива камиони. Другото направление на развитие са разработките на двигатели на водород. Прототипи на такива автомобили вече са налични и в съвсем близко бъдеще ще видим такива камиони по пътищата.
Каква е прогнозата Ви за развитието на бранша в следващите няколко години?
Много е трудно да се правят прогнози в момента, защото средата е много динамична и има значителен брой нови фактори, които трябва да се вземат под внимание. Развитието на пандемията, прилагането на “Пакет Мобилност“ и дефицитът на водачи на автомобили са някои от факторите, които ще окажат влияние на развитието на бранша. Правилното управление на тези и други фактори ще обусловят посоката на развитие на този сектор в България.
-------------
Владислав Атанасов е изпълнителен директор на MVB Truck and Bus Bulgaria - официален вносител на MAN Truck&Bus AG. Вече две десетилетия е в автомобилния бранш. Дипломира се с MBA в Solvay School of Management в Брюксел и след това повече от десет години заема различни мениджърски позиции в Toyota Motor Europe – европейската централа на Toyota. От 2012 г. ръководи представителството на МАН в България./offnews.bg