ТЪРСИ

SEO или как да развиваме бизнеса си онлайн в COVID-19 кризата

SEO или как да развиваме бизнеса си онлайн в COVID-19 кризата
Днес сме ви подготвили едно изключително интересно интервю, което има за цел да ви даде възможност да научите какви перспективи предоставя дигиталният маркетинг на съвременния бизнес.
Ще поговорим с един от водещите експерти в страната в областта на SEO оптимизацията, за да разкажем как търсачките могат да се окажат един от най-добрите рекламни канали за вашите услуги или продуктите, които предлагате в своя онлайн магазин. Никак не е случайно, че от Actualno.com сме се доверили именно на него като консултант в SEO аспект.
Ето и малко повече информация за нашия събеседник днес: Димитър Георгиев – Бико е един от водещите експерти в страната в областта на SEO и дигиталния маркетинг. Основател на SEO агенция IdeaMAX и SEO стратег в компанията до днес, той е консултирал проекти на локално и световно ниво, включително някои от най-големите сайтове в света с десетки и дори стотици милиони потребители на месец. Добре познат като ексцентричен хейтър и поразяващата уста на SEO сектора у нас, той се подвизава и като блогър в личния си блог Biko.bg.
Казва, че ако искаш различен резултат ти трябва и различно решение от това, което си правил до сега и че, ако наемаш SEO специалист е важно да следваш препоръките му, иначе просто може да си спестиш парите. Споделя гордо, че обича да помага на малкия бизнес да расте и само за последните 3 години е направил 4 от своите клиенти с малък бизнес (подчертава малък бизнес) – милионери.
- Разкажи ни какво е SEO всъщност?
Оптимизацията за търсачки или по-известна в света като SEO (абревиатура от Search Engine Optimization) е дейност, която има за цел да класира сайтовете по-добре в търсачките. По този начин те привличат повече трафик от хора, които търсят техните продукти, за да ги купят. Сам по себе си този подход в дигиталния маркетинг за малък бизнес може да генерира ръст от порядъка на 5 или 10 пъти в рамките на 2-3 години – нещо, което конкурентите често са реализирали за десет и повече години на пазара. Това прави тази дигитална маркетинг услуга изключително популярна през последните години, а пазарът на SEO услуги в глобален мащаб за 2021 година се очаква да надмине 50 млрд. долара, като през 2020 година числото бе с 5 млрд. по-малко, което на практика означава над 10% ръст на индустрията само за 12 месеца.
Трябва да признаем обаче, че и пандемията с COVID-19 ускори популяризирането на SEO като относително бърз, ултра рентабилен и ефективен канал за промотиране на стоки в търсачките като Google. Не бива да забравяме, че когато говорим за SEO оптимизация в България (често потребителите познават услугата с това наименование), то това на практика значи оптимизация за търсачката Google, която доминира на българския пазар с над 98% пазарен дял.
 
Какво всъщност трябва да правим при този подход, за да продаваме повече?
Има ли ясни правила и техники, които да използваме?
Има редица технически и контент мерки, които се реализират в рамките на сайта, за да може той да повиши трафика си. Най-често тези мерки се обобщават в рамките на 3 отделни вектора на работа по сайта – OnPage, OnSite, OffSite. OnPage дейностите касаят подобряване на качеството на ниво страница. Тази страница може да е например продукт или категория в онлайн магазин или пък страница за услуги в сайт на автоключар. Целта е Google да разбира по-добре съдържанието и така то да отговаря по-добре на потребителските нужди на посетителите на най-голямата търсачка в света.
Примерно подобрение на продуктова страница е написването на уникално описание към продукта, който предлагаме. OnSite частта символизира холистичен подход, касаещ всички страници в сайта, т.е. сайтът в неговата структурна цялост. Такива дейности мога да бъдат например подобрение в скоростта на зареждане на уеб сайта или пък премахване на счупени страници. OffSite подходът е това, което направи Google най-популярната търсачка в света и еманация на новата дигитална ера. Този подход касае най-вече изграждането на линкове към вашия сайт, които му дават по-голям авторитет и той се класира много по-добре, респективно вие продавате много повече. Подходът включва и някои други по-сложни за реализиране дейности като например споменавания на вашия бранд или неговият общ авторитет сред потребителите на търсачката. В общи линии това са 3-те посоки, в които трябва да тръгне един бизнес, за да мултиплицира продажбите си онлайн. Разбира се от ключово значение е да можем да измерим работата и ефективността си, за да могат клиентите да прогнозират ефекта от нашата дейност.
 
- Колко може да порасне един бизнес, ако инвестира в SEO оптимизация?
Каква е възвращаемостта или ROI от тази инвестиция? Мразя тази дума, но истината е, че - зависи. Едно е да оптимизирате сайта на популярна банка, например, която разполага с агресивна рекламна кампания в множество маркетингови канали, а съвсем друго е да хванете един малък бизнес и да го направите лидер на пазара, при това без използване на друг тип реклама и да изядете пазарния дял на 20-30 годишни компании с многократно повече инвестиции през годините.
Всичко зависи от няколко неща като потенциал на пазара или какъв обем търсения реализират потенциалните клиенти на бизнеса в търсачката – нещо, на което обръщаме особено важно внимание в работата си, за да насочим в правилната посока онлайн присъствието на нашите клиенти. За да илюстрирам как работи SEO като ефект си представете, че имате онлайн магазин, в който влизат 100 души на ден. Нека приемем за целите на примера, че от всеки ваш продаден продукт печелите по 50 лева нетно. От тези 100 души продукт си купуват двама. По този начин вие печелите средно по 100лева/ден. Представете си сега, че сте инвестирали в SEO и сте установили, че пазарът на вашия продукт е доста по-голям. Това ви дава възможност чрез услугите на SEO агенция като IdeaMAX да разгърнете потенциала си и от 100 души на ден да ги увеличите за няколко месеца до 300 души на ден, а след 1-2 години до 600-700 души на ден, например. Ако използваме по-горната сметка ще видим, че ако продаваме на 2 от всеки 100 души, които влизат в магазина ни след като сме ги увеличили до 700 например, то ще продаваме вместо 2, цели 14 продукта на ден. При нетна печалба от 50 лева на продукт сами можете да разберете, че вашият онлайн магазин ще започне да изкарва 700лв/ден, т.е. около 21-22 000лв на месец. Добър доход, нали? В работата ни откакто съществуваме на българския пазар сме виждали всякакви мащаби, в зависимост от това с какъв сайт работим. Често се случва за 2-3 години работа с нас клиентите ни да са пораснали над 10 пъти в оборотите си, например.
 
- Не е ли твърде хубаво, за да е истина? Ако всеки можеше да плати и да увеличи печалбите си 10 пъти, то защо не го правят всички?
Всъщност почти всички компании, които познавате го правят. Тези, които не го правят – не ги познавате. Най-големите брандове в страната, както и най-бурно развиващите се, особено в дигитална среда, използват SEO услуги, за да намалят времето за развитие. Някои от тях в началото са разчитали именно на SEO като единствен рекламен канал и така са станали номер 1 на пазара. В България имаме доста консервативно бизнес мислене и това спира много хора да потърсят оптимизация за търсачки, а други дори не знаят какво е това. При нас често идват клиенти, които съвсем скоро са разбрали, че съществуват такъв тип услуги и ни се доверяват за бъдещето на бизнеса си в дигитална среда.
Често правим дори сайтовете им, пишем текстовете им и управляваме Google рекламата им (това е по-различен тип реклама в Google, базирана на плащане за кликове), за да можем да затворим процеса и да не зависим от други фактори, които могат да намалят КПД-то в процеса на работа, било то с нарушени срокове или технически грешки, които се налага да преправяме. Винаги, когато ме попитат какъв е най-добрият начин да порасне бързо един бизнес казвам – Google, a това включва SEO оптимизация и Google Ads реклама (ние сме Premier Partner на Google Inc при предлагането на Google Ads управление). При този подход имате възможност да управлявате растежа си, който в социалните мрежи например е често пулсиращ и това пречи на прогнозируемостта на приходите. Ускорена, но стабилна и устойчива – това е идеалната крива на растежа, защото запазва и възможност за успешен и планиран ръст в персонала на клиентите ни, който да отговори на повишените им продажби.
 
- Звучи страхотно. Знам, че SEO е абонаментна, а не еднократна услуга – защо е така и какво се случва, ако спрем SEO услугите?
Много добри въпроси – всъщност най-честите, които получаваме или поне в топ 10. Ще обясня едно по едно. Защо има SEO абонамент, а няма еднократна услуга? Всъщност има и тя се нарича SEO одит, като де факто това е първата стъпка във всяка SEO кампания, която реализираме. Разликата е в това какъв ефект получаваме в крайна сметка за парите си. При абонаментната услуга вие нараствате постоянно, докато при еднократната – еднократно. По-комплексният подход е необходим, за да гарантира крайния ефект. Хората често си мислят – защо да давам всеки месец, ако мога да дам веднъж и им отговаряме, че техните конкуренти работят всеки месец и ще вземат техния пазар, ако не им противостоят адекватно. В крайна сметка всеки сам си решава, но да чакаш да изкараш, за да инвестираш е Параграф 22, т.е. нито ще спечелиш, нито ще инвестираш, ако не знаеш от къде идват потребителите ти и това важи за всички дигитални рекламни услуги.
Друг интересен въпрос е какво става, ако спрем SEO услугите си. Ефектът е обратният на това, когато сте ги почнали и това е напълно логичния отговор. Факт е, че все пак част от подобренията, които реализираме като еднократни дейности в процеса на работа, влияят положително и в перспектива без SEO абонамент, но в крайна сметка това не трае толкова дълго, че да разчитате само на него. Причината, както казах, са вашите конкуренти, които ще се класират преди вас и ще оберат лъвския пай от пазара, докато вие слизате постепенно все по-надолу в класирането, а така и печалбите ви започват да намаляват.
Това, което казвам накратко на клиентите ни, когато ме питат – ако нещо работи добре не следва да го променяте. Е, не винаги успяваме да обясним достатъчно добре, но пък после клиентите разбират колко сме били прави и понякога дори се връщат към абонаментните ни услуги и не си правят повече „експерименти за икономия“.
 
- Колко струва SEO? Не е ли много скъпа услуга за малък и микро бизнес например?
Ами всъщност не. Нашите пакети, например, започват от около 900 лева на месец, което е доста по-евтино от това да наемеш специалист за 3 пъти повече пари, а камо ли на ниво като екипа ни за тези пари. Респективно най-логичното нещо за един бизнес е да аутсорсне изпълнението на този тип реклама към нас, за да е винаги в крак с най-новите неща, които определят кой сайт колко добре се класира в Google и да минимизират разходите си.
На практика разходът, както казахме, е по-малък от средната работна заплата в страната към момента и в този контекст – не, SEO не е скъпа услуга на практика. Разбира се, когато този, който инвестира не разбира колко много хора работят за сайта му, а си мисли, че сме нещо като Хари Потър и с вълшебна пръчица правим заклинания на Google за по-добро класиране, то това може би му се струват доста пари. За някой може и 2 лева да са много, за друг и 200 000 да са малко, та обичам един цитат, който гласеше „Успехът е състояние на ума“. В живота винаги има хора, които инвестират в успеха и такива, които искат с трици да ловят маймуни – сами разбирате колко много от вторите има в България. Целта ни обаче е партньорство с първите, защото те най-често са прогресивни и перспективни бизнеси, които имат нужда от помощ, за да пораснат и да се насладят на ефекта от нашата работа чрез своя джоб. Най-често можете да отличите двата вида хора по начина, по които те говорят за бизнеса си и разходите си – първите казват "инвестирах", а вторите – "похарчих". Разликата е, че инвестицията следва да води до по-добър резултат, а харченето на пари показва липсата на планиране и ясни цели.
 
- Има ли измамници в SEO услугите?
Всъщност повечето са такива по дефиниция. Странно е, че нямат морално етичен проблем с това. В България мога да говоря за около 25-30 агенции, които си струват, а всички останали правят нещо, но и те не са сигурни точно какво, а това е повече от рисково за сайта ви, защото при осъзнато неправилен подход, или т.нар. Black Hat, може да се окаже, че Google „изтрива“ вашия сайт от резултатите и вие се сривате само за 1 нощ от лидер на пазара до нула продажби. *Един от съветите, които мога да дам на малкия бизнес при избор на оптимизатор е да поискате вече класирани сайтове, за да видите реално дали ще получите това, което очаквате за парите си.
Най-честото нещо, с което се сблъскваме по отношение на некоректно SEO е, че се предлага от уеб студия, чийто фокус е разработката на уеб сайтове. За жалост няма кой да оцени това, което се предлага, защото клиентите не могат да вникнат обективно в материята, която е с доста високо ниво на абстракция и изисква поне малко специализирани познания.
В масовия случай тези SEO измамници лъжат хората през мейли и телефони, обещавайки да станете милионер за 3 месеца. Цената разбира се е в пъти по-ниска, защото не е планирано да се работи по сайта или поне не в сериозен мащаб, а това значи – всички парички в джоба, а клиентът се държи в неведение, докато си мисли, че се класира добре заради персонализирания си резултат в търсачката (другите хора виждат различни резултати от него). Българският бизнес трябва да разбере, че SEO е услуга, а не е продукт. Следва да се разсъждава за неговата цена като индикация за качеството, ангажимента и резултатите, а не 99% еквивалентен продукт, който купуваш от другата сергия, защото е по-евтин. Това не са домати. Ако още разсъждавате така, то SEO не е за вас, а може би и услугите окомплектовани под името дигитален маркетинг.
Горният подход ще ви даде реална оценка за пазара на този тип услуги. Изберете скъпите – това значи, че по сайта ви ще се работи повече, т.е. по-бързо ще постигнете резултат, защото се влагат повече ресурси. Изберете евтините и ще се чудите защо нямате видим ръст в приходите си вече 2 години и никой не отговаря на мейлите ви. Винаги е добре да потърсите и допълнителна информация като тази, която предлагаме в Блога на IdeaMAX.eu, за да научите поне основните понятия и да имате информиран и прозрачен избор на SEO услуги.
 
- Как се отрази пандемията от COVID-19 на бизнеса?
В началото положението беше паника и загубихме голяма част от туристическите си клиенти, които ситуацията буквално унищожи. Държавата закъсня брутално много с мерките и това резонно изостри проблемите в сектора, а когато никой не пътува – никой не търси, а когато не търси – не купува. Имахме проблеми с още клиенти, които поради липсата на ясна политика не знаеха какво да правят. За щастие почти всички от тях проявиха търпение и после обраха плодовете на поетия риск, защото всички се оказаха в интернет и започнаха да пазаруват като луди от храна и напитки до велоергометри и таблети.
Пазарът се промени и много повече хора станаха склонни да пазаруват онлайн, а клиентите, които ни се довериха тогава са ни благодарни до ден днешен, че сме ги спрели, че сме ги успокоили с прогнозите си и сме направили така, че днес да са удвоили и утроили оборотите си само за година.
Постепенно това се разви като мислене сред бизнеса у нас и търсенето на нашите SEO услуги в един дигитален свят нарасна неимоверно. Ние пък натрупахме динамичен опит в ситуацията и подобрихме дори още повече качеството на услугите си, разширихме екипа си с качествени нови специалисти, в чието обучение инвестирахме.
Пандемията към момента още не е приключила и все още има прозорец да се действа по-агресивно в дигитален аспект по отношение на бизнеса, особено, ако отново настъпят затварянията, които наблюдавахме миналата година. Докато за едни това е чудовищен проблем, други, които са се адаптирали към ситуацията се радват на бизнес визията и далновидността си и берат плодовете й днес.
 
- Дай ни поне един съвет, с който да помогнеш на всеки собственик на уеб сайт, който чете това интервю да подобри сайта си като класиране в Google.
Напишете уникални и полезни текстове на всяка страница в сайта си. Знам, че е досадно, знам, че е времеемко, но не изисква никакви специализирани познания и всеки може да го направи за сайта или онлайн магазина си, ако се постарае и търси начин да порасне. Всеки добър текст, който създадете в сайта си ви приближава на една крачка по-близко до успеха.
Не копирайте, не автоматизирайте – текстовете трябва да се пишат от хора за хора, а добрият продуктов текст е това, което продавач-консултантът казва на клиента, когато той го попита за спецификата на конкретен продукт в един физически магазин.

 
 
Прибави коментар
   
Име * : 
Град :
Коментар * : 
 
Прибави
 
 

WebDesignBG