"Вярваме, че ценителите на добрата храна сме тези, които имаме най-голяма отговорност за намаляване на разхищението й."
Две момичета, Деница и Сиси, създават платформа, където да откриваме вкусна и годна храна, която не е реализирана в обичайните часове на деня или е със скоро изтичащ срок на годност, и която бихме могли да спасим от изхвърляне. Какво можем да направим, за да противодействаме на тази тъжна статистика, още по-драматична на фона на повишените въглеродни нива и изтощената планета?
Предлагаме ви разговор за една платформа, родила се от блог, която може да ни помогне да спасяваме храна.
- Разкажете за платформата Foody.to и как се роди тя?
- Идеята се зароди през далечната 2016 г., когато заедно с моята сестра и съосновател на проекта Деница, живеехме в Порто, Португалия. Обичахме да откриваме вкусни места в града, вдъхновени от постовете на готини Instagram канали. С идването си в София, създадохме собствен food blog (от англ. блог за храна) - Sofia2Go.
През 2020 г. решихме, че общността ни от фудита (хора, които се интересуват от храна) е нараснала достатъчно, за да ги обединим за каузата да спасим годната храна от изхвърляне. Този модел вече е познат в западния свят, но все още е нишов за българския пазар. Сега на уебсайта ни може в реално време да откриете вкусна храна, приготвена по-рано през деня, да я закупите с отстъпка онлайн и да я вземете от място.
Така освен че пестите време да хапвате в пиковите часове, пестите средства и откривате нови пекарни, ресторанти и магазини около вас. Не на последно място, помагате и за опазването на околната среда и подкрепяте малкия и среден бизнес.
- Каква е причината за изхвърлянето на толкова много храна, при положение, че голяма част от населението на Земята обеднява?
- Прекомерната консумация и неравенството са сред главните причини. Искаме да имаме от всичко по много без това да ни е наистина нужно.
Предлагането зависи от търсенето, а докато повечето консуматори искат да посетят ресторант, който предоставя меню от 30 страници, или магазин от 500 кв.м., пълен с всякакви стоки, няма как да управляваме ефективно производството на храна и това води до разхищението й.
- Какви са статистиките за разхищението на храна в България и в Европа?
- Според най-скорошната и достъпна статистика, в България от ХоРеКа сектора годишно се изхвърлят над 100 милиона порции храна. В световен мащаб цифрите са още по-ужасяващи - близо ⅓ от произведената за година храна накрая се оказва в контейнерите.
Важно е да спасяваме храна, за да намалим вредните въглеродни емисии, за да оценим храната не просто като ресурс и за да подкрепим любимите ни бизнеси. Използвайки Foody.to помагате за опазването на околната среда, защото 1 кг изхвърлена храна = 2.5 kg въглеродни емисии.
-Върху какво основно работи платформата Foody.to? Кажете какво правите практически?
- Целта на платформата www.foody.to е да предлага храна, която не е реализирана в обичайните часове или е със скоро изтичащ срок на годност, поради което бива продавана с голяма отстъпка. Партньорите ни са от ресторанти и хотели, до пекарни, сладкарници, магазини в София, а отскоро и във Варна.
Да спасиш храна означава да купиш кутия изненада или порция/ продукт от сайта и да я вземеш сам от място в уречения за това час. Освен платформа за спасяване на вкусотии, ние сме и marketplace за готините места в града, които нашите клиенти откриват и заобичват веднага.
- Имате ли нови инициативи, за които искате да разкажете? Какво предстои от тук нататък?
- Sofia2Go стана Foody.to, имаме ново лого и подобрена бранд идентичност. Освен това, платформата вече предлага вкусна храна и в град Варна! Очакваме да ускорим растежа си благодарение на получената инвестиция в размер на 100 хиляди лева от фонда за рискови инвестиции Innovation Capital.
От тук нататък предстои да партнираме с обекти от Пловдив и Бургас. Междувременно продължаваме с нашата серия от събития под надслов "Да спасим добрия вкус", чрез които повишаваме информираността относно проблема с разхищението на храна и търсим още решения на този сложен и наболял проблем.
- Кое е онова, което трябва да направи човечеството, за да се намали разхищението на храна? Това от обикновените хора ли зависи или от големите корпоративни хранителни вериги?
- Зависи от всеки, наистина. Мащабите са различни, но в края на деня големите вериги продават спрямо търсенето и консумацията на нас потребителите - ако ние започнем да изискваме повече, да пазаруваме храна със скороизтичащ срок, да ядем сезонно и да не търсим дини през зимата, то тогава неизменно ще се променят и нагласите на големите корпорации.
Активно работим с Кауфланд България и други по-малки вериги и виждаме, че имат готовност да работят заедно с нас за решаването на този проблем.
-Как виждате бъдещето на консумацията изобщо? В каква посока трябва да се промени мисленето ни?
- Мисленето ни трябва да се промени в посока по-устойчиво хранене, а и начин на живот като цяло. С платформата www.foody.to доказваме, че този по-нетрадиционен начин на пазаруване може да е освен приятен, и в полза на природата и обществото.
Храненето е свързано с различни други процеси като рециклирането на опаковки, компостирането, използването на многократни торби за пазаруване и куп други малки стъпки, които можем да направим, за да не вредим на околната среда./dir.bg