Разговаряме със собственика на The Clock Георги Попов за трудностите, предизвикателствата и значимите цели в сферата на малкия бизнес и средата за развитието му в центъра на София.
The Clock е място преди всичко с отношение. Тук не си клиент, а гост. Оставяш се в ръцете на домакините и се потапяш в стилна, непретенциозна и натрапчива, но в същото време комфортна среда. Храната и виното са от значение, както и това откъде и как са дошли и каква е технологията на приготвянето им.
The Clock е място на доверие и баланс.
Разкажете как започна всичко и каква е предисторията на The Clock?
Преди осем години започнах с този проект. Бях прекъснал работа с този бранш и след като се върнах от Испания бях решил, че няма да се занимавам повече. След това обаче, обикаляйки софийските ресторанти, намерих повод да се върна обратно към този бизнес, за да направя място за мен и себеподобни. Място, което да има изискваща храна, вино и напитки, но в същото време да не е ангажираща. Това е място с над двадесет годишна история, едно от първите заведения в София. Минало е през различни собственици и концепции.
Какво искахте да създадете тогава и какво Ви липсваше в София?
Като съм ходил по ресторанти, винаги имаше нещо, където някъде куцаше. Това ми правеше впечатление. Ресторантът включва атмосфера, светлина, храна, напитка. Всичко. Той трябва да предразполага и работна среща, както и лек обяд, по-тежка вечеря, или пък фирмена такава. Говорим за широк диапазон от хора. Имаме баланс в изискванията си, в същото време по естествен начин отсяваме публиката. Ние сме дестинация. Това обаче ни отне време. Не сме място, което разчита на случайните минувачи.
Трудно ли се удържа на това да не се правят компромиси в бизнеса?
Трудно е първите три години. Първо се борихме със старите концепти. Мястото преди това имаше дългогодишна история, било е тип градина с бира и картофки, после е било нещо друго... Като отворихме трябваше да се борим с това - кои сме ние? Трябваше тепърва да изградим собствения си образ. Беше трудно, минахме през това да ни оприличават с гурме, с какво ли не... Но ние реално не сме се променили от началото. Просто бих го нарекъл адаптивен процес.
Какво давате на клиентите си?
Най-вече даваме преживяване. Преди задоволяването на хранителните нужди и напитките. Това, което кара хората да се върнат отново тук. Хубавата атмосфера е съвкупност от много малки елементи, които имат значение. Ние нямаме клиенти, ние имаме гости. Хората, които идват тук посещават нашия дом. Не искам да има пропаст между клиента и предлагащия услугата. Ние сме съвкупност, симбиоза между две страни, където едната не може без другата.
Каква е тайната на излизането от кризисния етап и настаняването като трайна дестинация?
Най-вече доверието. Ние предлагаме това, което мислим, че всеки един от нас заслужава. Щадящо амортизиране на емоциите, храна с ясен произход, с жалостива обработка, с балансирана селекция от вина, коктейли, напитки. Това е тънък момент, ако някой ни се довери, ние също му се доверяваме. Изграждаме връзка, която е топла и устойчива. Това е бавен и труден процес, но си струва.
Как се намира екип за такова място?
Хората, които работят тук знаят какво правят. Екипът е много важна част за мен, но и много трудна. Това не е типично място и най-трудно е човекът, който работи тук да има разбиране за това какви сме ние. Държа на отворения, динамичен мениджмънт. Аз съм директно човекът, който комуникира с всяко звено, което спестява време за реакция и решаване на проблеми. Много е трудно хората да се впишат, защото голяма част от хората не могат да си представят кое е различното на това място. Намираме се в България. Имайки предвид, че хората просто гледат да дойде да им мине времето и да вземат някаква уговорка за заплащане - такива хора не са нашите хора. Много трудно се намира персонал.
Какво място заема рискът във Вашия бранш?
Основно. Рискът е брутален. Динамиката е голяма. Намираме се в центъра на София, зависими сме от това какъв сезон е, има ли туристи, има ли чужденци, бизнеса работи ли или не. Ние сме сити дестинация, така че като не работят хората, реално и ние не работим. Първите шест години не сме си позволявали да не работим, въпреки трудностите. Работи се всеки ден. Това е тайната на успеха. Упоритост и устойчивост. За да се наложи каквото и да е, хората трябва да знаят, че ние сме тук и можем да ги посрещнем. Ако дойдат и е затворено, как да дойдат втори път? Разходите са големи, инвестициите са големи, динамиката е голяма и се работи с най-чувствителната част - вкусовите рецептори.
Какво най-много Ви мотивира да развивате Вашия бизнес?
Мотивацията идва тогава, когато убеждаваш себе си, че правиш нещо по правилния начин и когато виждаш благодарността на гостите си, че правиш нещо специално. Аз не се възприемам за кръчмар, това понятие много ме обижда. Ресторантьорството е част от голяма наука, която е наистина необятна. Има стандартни положения, но вида и погледа на всеки един мениджър я прави интересна.
Една дума, с която бихте описали бизнеса си.
Баланс.
Какво Ви е отношението към новите технологии?
До голяма степен бързите доставки за храна и приложенията, които доставят храна, не отделят голямо внимание каква е тя и какво е качеството ѝ. Обикновено на такива места се предлага от мусака до гъши дроб. Затова ние не разчитаме на този тип комуникация. Но ако под нови технологии имате предвид например рекламата, която се разпространява по различни места в града, също така имаме наша вътрешна технологична мрежа, която предава информацията за изготвяне - да те ни помагат. Предлагали са ми платформи за достигане по-лесно до крайния клиент, но ние не работим така, това е по-скоро за големите вериги.
Бизнесът на Георги е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията[1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче предприемачи като него са истински съвременни герои със своите усилия. Затова и телекомът стартира своята кампания "Бизнес великани", с която иска да насочи общественото внимание към примера им.
Георги е и един от участниците в кампанията, която включва реални представители на малкия и среден бизнес. Специално за техните нужди, за да са по-ефективни и по-конкурентоспособни, Vivacom предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги./dir.bg