България и Република Северна Македония подписват ключов документ, свързан с изграждането на стратегическия Коридор №8.
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията на Република България Гроздан Караджов и вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничен железопътен тунел между двете държави.
Подписването се състоя на железопътната гара в Гюешево.
На церемонията присъстваха представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.
Трансграничният тунел е ключов елемент от транспортния коридор "Западни Балкани - Източно Средиземноморие" и стратегическия Коридор VIII.
Неговата реализация ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика, пише БТА.
Проектната дължина на тунела е около 2,4 км, а половината от него се намира на територията на България.
Очаква се изграждането му да подпомогне икономическото развитие на региона и да засили интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО.
Проектът за линията София - Кюстендил - Скопие съществува през три века, разказа по-рано пред БТА историкът доц. д-р Ангел Джонев, който е събрал историята на неслучилото се все още железопътно трасе в снимки. През 1941 г. е започнало строителството на тунел от нашата страна, като от 2,4 км са издълбани около 550 метра.
Двете страни взаимно се обвиняват към момента за забавянето на изграждането на коридора за транспортна свързаност.
На този етап на жп гарата в Гюешево се извършва ремонт, а по думите на министър Гроздан Караджов, очаква се до края на 2028 г. да е завършен българският участък от жп коридора./dir.bg