България прави още една стратегическа стъпка към устойчива и модерна мобилност. В рамките на Програма „Транспортна свързаност“ 2021–2027 г. се подготвя цялостен пакет от мерки за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства по основната и широкообхватната пътна TEN-T мрежа.
С общ ресурс от близо 30 млн. лв. ще бъдат положени основите за изграждането на публично достъпна, надеждна и лесна за използване мрежа за алтернативни горива по ключови пътни направления.
Допустими кандидати са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или еквивалентни лица по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, както и сдружения между тях.
Възможност да кандидатстват по втората процедура ще имат микро-, малки, средни и големи предприятия, при различен интензитет на безвъзмездната финансова помощ – до 65% за микро- и малки предприятия.
Процентът на безвъзмездната финансова помощ (БФП) е следният:
Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ по всяко индивидуално проектно предложение не може да надвишава 500 000 лева (256 000 евро).
Делът на собственото съфинансиране варира според стойността на проектното предложение.
Финансира се изграждането на зарядна инфраструктура, която трябва да отговаря на следните изисквания за местоположение:
- да е разположена по протежение на участъци от републиканската пътна мрежа извън границите на населените места, които са част от основната и/или широкообхватната TEN-T или
- да е разположена на до 3 км (мерени по пътя за достъп) от най-близкия изход от пътища от републиканската пътна мрежа извън границите на населените места, които са част от основната или широкообхватната TEN-T (напр. паркинги)
ВАЖНО: Проектните предложения могат да бъдат реализирани във всички региони на територията на страната, освен в Югозападен регион (BG41), който е недопустим по втората процедура.
Допустими за финансиране са следните категории разходи:
Процедурата ще бъде обявена за кандидатстване през м. януари 2026 г., като ще могат да бъдат подавани проектни предложения в рамките на шест месеца от датата на нейното обявяване.
При подаване на своите проектни предложения кандидатите следва да се уверят, че са спазили както изискванията за местоположение на зарядната инфраструктура, така и тези за нейната изходяща мощност на зарядните точки, съгласно Насоките по процедурата.
Инвестицията е част от по-широкия ангажимент на Европейския съюз за развитие на инфраструктура за алтернативни горива и за по-чиста, по-свързана и конкурентоспособна транспортна система в България./eufunds.bg